22 October 2021

ROMÂNIA

JUDEŢUL MUREŞ

PRIMĂRIA COMUNEI ACĂŢARI

Tel/Fax: 0265 333112, 0265 333298; e-mail: acatari@cjmures.ro, www.acatari.ro

 

Nr.6679  din  11 octombrie  2021

 

 

P R O C E S-V E R B A L

al şedinţei  Consiliului local Acăţari din  11 octombrie  2021

 

 

                   Încheiat azi  11 octombrie 2021 cu ocazia şedinţei extraordinare   a Consiliului local al comunei Acăţari.

                   La ședință sunt prezenţi: Osvath Csaba,primarul  comunei Acățari  și următori consilieri locali: Albert Marton , Balint Barnabas Attila, Ciatlos Gyorgy, Krizsan Tibor , Laszlo Jozsef , Magyari Zoltan  , Menyhart Balint, More Tibor, Nagy Albert , Nagy Dalma Imola , Nam Vilmos , Pecsi Domokos, Veres Gaspar Ervin .

La ședință participă : Toth Emese Zsuzsanna, administrator public  , Soos Almos-Csaba,consilier primar , Fulop Robert, șef Birou financiar contabil și resurse umane , Szocs Judit,delegat sătesc satul Stejeriș  și Piri Jozsef,delegat sătesc satul Corbești.

 

Președinte de ședință:salut pe cei prezenți și dau citire ordinei de zi pentru ședința de azi, care cuprinde următoarele puncte:

 

1.Proiect de hotărâre privind aprobarea indicatorilor tehnico- economici ai obiectivului de investiții: „Canalizare menajeră și stație de epurare în comuna Acățari, județul Mureș”.

                                                          Inițiator:Primarul comunei

                   2.Proiect de hotărâre privind predarea către Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației prin Compania Națională de Investiții “C.N.I.” S.A.,  a amplasamentelor și asigurarea condițiilor în vederea executării obiectivului de investiții „Canalizare menajeră și stație de epurare în comuna Acățari, județul Mureș”.

                                                          Inițiator:Primarul comunei

3.Întrebări,interpelări.

 

                   Președinte de ședință:supun la vot ordinea de zi propusă:

          Pentru   : 13  (Albert Marton , Balint Barnabas Attila, Ciatlos Gyorgy, Krizsan Tibor , Laszlo Jozsef , Magyari Zoltan  , Menyhart Balint, More Tibor, Nagy Albert , Nagy Dalma Imola , Nam Vilmos , Pecsi Domokos, Veres Gaspar Ervin )

Împotrivă:   0

Abţineri:      0

-         2 –

 

                    Președinte de ședință:supun la vot conținutul procesului verbal al ședinței din   28 septembrie 2021,care se află pe site-ul Primăriei.

          Pentru   : 13  (Albert Marton , Balint Barnabas Attila, Ciatlos Gyorgy, Krizsan Tibor , Laszlo Jozsef , Magyari Zoltan  , Menyhart Balint, More Tibor, Nagy Albert , Nagy Dalma Imola , Nam Vilmos , Pecsi Domokos, Veres Gaspar Ervin )

Împotrivă:   0

Abţineri:      0

         

Președinte de ședință:trecem la discutarea primului punct înscris pe ordinea de zi referitoare la proiectul de hotărâre privind aprobarea indicatorilor tehnico- economici ai obiectivului de investiții: „Canalizare menajeră și stație de epurare în comuna Acățari, județul Mureș”.

Primar:am mai zis de mai multe ori că trebuie să urci în trenul care se află  atunci în stație și care te duce în direcția bună.

În momentul de față este unul în curs de sosire pe care trebuie să-l prindem.

Este vorba despre proiectul de canalizare care este și foarte actuală și care duce la dezvoltarea în continuare a comunei.

Doresc să Vă reamintesc că de mai mult de un an pentru lucrarea de canalizare s-a eliberat autorizația de construire.

Proiectul a fost depus la mai multe autorități,iar în momentul de față există o oportunitate de a depune la Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației.

Dacă proiectele de hotărâri vor fi adoptate,hotărârile în cursul zilei de mâine,vor fi duse la București și  se vor depune la Minister.

Este foarte multă muncă în spatele acestui proiect,despre care voi vorbi la punctul doi din cadrul ordinei de zi.

Valoarea proiectului este de 39.984.941,48 lei cu TVA,aproximativ 400 de miliarde lei vechi.

Sper ca proiectul să fie considerat eligibil și să fie finanțat și să găsim un executant serios.

Din păcate firmele care pot realiza o astfel de investiție sunt puține și nu toate prezintă seriozitate.

Există comune unde lucrările s-au început de ani bun,dar din mai multe motive,primul fiind legat de executat,nici până în momentul de față lucrările nu au fost finalizate.

Pecsi Domokos:este vorba despre canalizarea întregii comunei?

Primar:nu,este vorba de trei sate,dar despre acest lucru voi vorbi la ultimul punct din cadrul ordinei de zi.

Dar dacă tot ai amintit doresc să Vă reamintesc unele lucruri,care au mai fost spuse.

Stația de epurare este în așa fel proiectat că poate deservi toată comuna,existând posibilitatea de majorare a capacității  cu un procent de  50% pentru  viitor .

 

-         3 –

 

Ca această stație de epurare să fie pusă în funcțiune trebuie ca cca. 30-40% din gospodării să fie racordate la aceasta.

După construirea și recepția stației vom vedea direcția în care mergem,dar cum am spus despre aceasta voi vorbi la punctul trei.

Acești indicatori au mai fost aprobați,dar în momentul de față,datorită creșteri prețurilor  materialelor de construcții ,valoare este cel propus în proiectul de hotărâre.

Președinte de ședință:supun la vot proiectul de hotărâre în forma prezentată.

                      Pentru   : 13  (Albert Marton , Balint Barnabas Attila, Ciatlos Gyorgy, Krizsan Tibor , Laszlo Jozsef , Magyari Zoltan  , Menyhart Balint, More Tibor, Nagy Albert , Nagy Dalma Imola , Nam Vilmos , Pecsi Domokos, Veres Gaspar Ervin )

Împotrivă:   0

Abţineri:      0

          Se trece la discutarea punctului doi din cadrul ordinei de zi referitoare la proiectul de hotărâre  privind predarea către Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației prin Compania Națională de Investiții “C.N.I.” S.A.,  a amplasamentelor și asigurarea condițiilor în vederea executării obiectivului de investiții „Canalizare menajeră și stație de epurare în comuna Acățari, județul Mureș”.

          Primar:în cursul lunii trecute am fost personal la Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, pentru a se interesa de pașii de urmat pentru depunerea proiectului  „Canalizare menajeră și stație de epurare în comuna Acățari, județul Mureș”.

          Aflând că drumurile unde vor fi pozate conductele trebuie întabulate,în foarte scurt timp am reușit să întabulăm 33 de drumuri  și alte întabulări necesare proiectului.

          Întabularea, colaborarea cu alte Instituții,respectiv OCPI, nu s-a desfășurat în condițiile cele mai bune,dar până la urmă am reușit.

          Instituțiile statului nu totdeauna înțeleg că dacă se face o investiție într-o comunitate,nu câștigă  numai comunitatea ci întreg județul,inclusiv, instituțiile deconcentrate.

          Este greșit interpretat că este exclusiv proiectul comunei,fiind vorba despre un proiect al comunității mai largi.

          Se deschide o ușă și am impresia că unii fac tot posibilul să închidă.

          La întabulare am întâmpinat greutăți datorită faptului că la  unele immobile cetățenii  au întabulat și terenul din fața casei,sau drumul ,existând suprapuneri de suprafață,care trebuiau corectate.

          Totodată am avut probleme cu elementele de identificare ale drumurilor,care tot trebuiau rezolvate.

          Cu toate că aceste documentații au fost avizate cândva de OCPI,trebuia să corectăm noi.

Am muncit două săptămâni zi și noapte,ca în cursul zilei de mâine documentația completă să ajungă la București,în prima fază în fața unei Comisii tehnice.

-         4 –

 

La o persoană fizică întabularea unui singur imobil durează mai mult de o lună,iar noi am reușit să întabulăm 34 de imobile.Asta Vă spun ca,  comparație.

 

În proiectul de hotărâre este vorba despre predarea acestor drumuri către Minister prin CNI.

Nu se predă  tot drumul,ci partea unde vor fi pozate efectiv conductele.

Terenul unde se va construi stația de epurare se predă integral.

Proiectul are și o contribuție proprie în valoare de 1.547.517,76 lei.

Această sumă este prevăzută mai mult pentru cazurile când trebuie realizat ceva care nu este cuprins în buget,deci pentru lucrări neprevăzute.

Tot în această valoare sunt incluse,proiectul-care este deja achitat-,plata dirigintelul de șantier,plata diferitelor taxe,cote-de exemplu pentru ISC, pentru CNI,-,etc.

Președinte de ședință:supun la vot proiectul de hotărâre în forma prezentată.

                      Pentru   : 13  (Albert Marton , Balint Barnabas Attila, Ciatlos Gyorgy, Krizsan Tibor , Laszlo Jozsef , Magyari Zoltan  , Menyhart Balint, More Tibor, Nagy Albert , Nagy Dalma Imola , Nam Vilmos , Pecsi Domokos, Veres Gaspar Ervin )

Împotrivă:   0

Abţineri:      0

Președinte de ședință:întrebări,interpelări.

Primar:dacă nu sunt voi continua tot eu.

 Programului național de investiții „Anghel Saligny” a fost aprobat,însemnând că se deschide o nouă posibilitate de finanțare a obiectivelor de investiții necesare pentru echiparea unităților administrativ-teritoriale .

În decursul a 45 de zile de la aprobarea programului , din care au trecut câteva, trebuie depuse cererile de finanțare.

Proiectarea sper să se înceapă anul viitor.

Pentru a se încadra în termen am avut deja discuții cu proiectanți,topometriști,consultanți,care au și transmis o primă  sumă estimată,urmând ca în cursul zilei de mâine să continui aceste discuții.

Proiectul de canalizare trebuie extins pe toată comuna,motiv pentru care voi propune etapa II a acestui proiect,incluzând satele care nu au fost incluse în etapa I.

Am fost atenționat să avem grijă la standardele de cost,care sunt prevăzute în acest proiect.

Din primele calcule pentru includerea a celor cinci sate în etapa II,ar fi necesară aproximativ 4.600.000 Euro.

Nu cred că standardul de cost va permite această sumă,motiv pentru care trebuie să vedem unde se poate economisii din această sumă.

Doresc foarte mult ca,conductele principale în fiecare localitate să fie pozate,racărdările se pot efectua și ulterior.

La satul Vălenii unde sunt foarte multe străzi ar fi nevoie de cca.1.500.000 euro,la satul Găîești aproximativ 1.000.000 euro,etc.

Mă voi consulta cu specialiști să vedem propunerile lor.

 

-         5 –

 

Poate la  unele capete de străzi , unde sunt una două case ,canalizarea acestora vom realiza din fonduri proprii,sau vom găsii alte soluți.

Despre aceste lucruri cu siguranță vom mai vorbi în viitorul apropiat.

 

O altă problemă se referă la propagarea rapidă a Covid-ului,atât în țară cât și în comună.

Vă rog pe această cale să  folosiți inflențele pe care aveți în comunitate,arătând cetățenilor riscurile ,respectiv modul de apărare împotriva acestei boli.

Înainte ca cineva să depună o solicitare  pentru un cămin cultural, să ne sunați să putem explica  prevederile legale care trebuie respectate la diferite evenimente.

Din nefericire situația se înrăutățește pe zi ce trece.

 

 

 

          Nefiind alte  intervenţi din partea  consilierilor ,preşedintele de şedinţă  mulţumeşte    pentru   participare ,considerând  încheiate   lucrările  şedinţei de azi.

 

Preşedinte de şedinţă

Nagy Dalma Imola

                                                                                  Secretar general

                                                                                    Jozsa Ferenc