22 December 2022

ROMÂNIA

JUDEŢUL MUREŞ

PRIMĂRIA COMUNEI ACĂŢARI

Tel/Fax: 0265 333112, 0265 333298; e-mail: acatari@cjmures.ro, www.acatari.ro

 

 

Nr. 8192 din 22 decembrie 2022

 

 

 

P R O C E S-V E R B A L

al şedinţei  Consiliului local Acăţari din  22 decembrie  2022

 

 

                   Încheiat azi 22 decembrie  2022 cu ocazia şedinţei  ordinare   a Consiliului local al comunei Acăţari.

                   La ședință sunt prezenţi: Osvath Csaba,primarul  comunei Acățari  și următori consilieri locali: Albert Marton  ,Balint Barnabas Attila, Ciatlos Gyorgy , Krizsan Tibor, Laszlo Jozsef  ,Magyari Zoltan  , Menyhart Balint, More Tibor, Nagy Albert , Nagy Dalma Imola  , Nam Vilmos , Pecsi Domokos.

Lipsește:Veres Gaspar Ervin .

La ședință participă: Toth Emese Zsuzsanna, administrator public, ,Soos Almos-Csaba, consilier primar Fulop Robert, șef  Birou financiar contabil și resurse umane , Szocs Judit,delegat sătesc satul Stejeriș,Piri Jozsef,delegat sătesc Corbești.

 

Președinte de ședință:supun la vot conținutul procesului verbal al ședinței ordinare din data de  24 noiembrie 2022  ,  care se află pe site-ul Primăriei.

 

                             Pentru   : 12 (Albert Marton,  Balint Barnabas Attila, Ciatlos Gyorgy , Krizsan Tibor, Laszlo Jozsef  ,Magyari Zoltan  , Menyhart Balint, More Tibor, Nagy Albert , Nagy Dalma Imola  , Nam Vilmos , Pecsi Domokos)

Împotrivă:   0

Abţineri:      0

 

Președinte de ședință: Vă prezint ordinea de zi  :

 

                        1.Proiect hotărâre privind validarea Dispoziției Primarului comunei nr.218 din 14 noiembrie 2022,privind rectificarea bugetului.

                                                                             Inițiator:Primarul comunei

                   2.Proiect de hotărâre privind aprobarea utilizării excedentului bugetar al anului 2022.

                                                                             Inițiator:Primarul comunei

                   3.Proiect de hotărâre privind aprobarea utilizării excedentului bugetar al anului 2022 al bugetului Instituțiilor finanțate din venituri proprii

                                                                             Inițiator:Primarul comunei

                   4.Proiect de hotărâre privind aprobarea Planului de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) al Municipiului Târgu Mureș – Orizont 2030.

                                                                             Inițiator:Primarul comunei

 

                                                - 2 –

                   5.Proiect de hotărâre privind aprobarea Strategiei Integrate de Dezvoltare Urbană(SIDU) a Municipiului Târgu Mureș în context metropolitan – Orizont 2030.

                                                                             Inițiator:Primarul comunei

                   6. Proiect de hotărâre aprobare unei oferte de donație.

                                                                             Inițiator:Primarul comunei

                   7.Proiect de hotărâre privind acordul Consiliului local Acățari de schimbare a destinației unui imobil.

                                                                             Inițiator:Primarul comunei

8.Proiect de hotărâre privind aprobarea modificării Regulamentului de instituire și administrare a taxei de salubrizare pentru utilizatorii serviciului de salubrizare în județul Mureș, respectiv aprobarea Regulamentului-cadru de instituire și implementare a instrumentului economic „plătește pentru cât arunci” pentru serviciul de salubrizare în județul Mureș, cu aplicabilitate din data de 01.01.2023.

                                                Inițiator:Primarul comunei

9.Proiect de hotărâre privind aprobarea nivelului taxei de salubrizare pentru  anul 2023 în comuna Acățari.

                                                Inițiator:Primarul comunei

                   10. Proiect de hotărâre privind anularea obligațiilor fiscale datorate de debitori, persoane juridice, radiați din Registrul Comerțului și scăderea societăților comerciale radiate din evidența fiscală.

                                                                             Inițiator:Primarul comunei

                   11.Proiect de hotărâre privind stabilirea  impozitelor și taxelor locale pe anul 2023.

                                                                             Inițiator:Primarul comunei

                        12.Întrebări,interpelări.

 

            Primar:doresc să suplimentăm ordinea de zi cu încă un punct și anume:Proiect de hotărâre privind rectificarea bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul în curs.

                   Președinte de ședință:supun la vot ordinea de zi propusă cu suplimentarea propusă de d-ul primar.

                             Pentru   : 12 (Albert Marton,  Balint Barnabas Attila, Ciatlos Gyorgy , Krizsan Tibor, Laszlo Jozsef  ,Magyari Zoltan  , Menyhart Balint, More Tibor, Nagy Albert , Nagy Dalma Imola  , Nam Vilmos , Pecsi Domokos)

Împotrivă:   0

Abţineri:      0

 

                   Se trece la discutarea  punctului propus de primar  privind proiectul de hotărâre privind rectificarea bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul în curs.

            Fulop Robert: prin două hotărâri de Guvern,respectiv : HG nr. 1508/2022 privind alocarea unei sume din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2022 și HG nr. 1510/2022 privind alocarea unei sume din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2022 a fost alocată comunei noastre suma de 190.000 lei.

                                                          - 3 -

          De la Consiliul județean a fost alocată suma de 5.800 lei.

          Astfel prin proiectul de hotărâre se propune majorarea capitolului de venituri cu suma de 195.800 lei.

          La capitolul cheltuieli întreaga sumă va fi folosită pentru plata componentei județene din taxa de salubrizare.

 

                   Președinte de ședință:dacă nu sunt intervenții supun la vot proiectul de hotărâre în forma prezentată.

         

                   Pentru   : 12 (Albert Marton,  Balint Barnabas Attila, Ciatlos Gyorgy , Krizsan Tibor, Laszlo Jozsef  ,Magyari Zoltan  , Menyhart Balint, More Tibor, Nagy Albert , Nagy Dalma Imola  , Nam Vilmos , Pecsi Domokos)

Împotrivă:   0

Abţineri:      0

 

          Se discută primul punct înscris pe ordinea de zi,respectiv proiectul  hotărâre privind validarea Dispoziției Primarului comunei nr.218 din 14 noiembrie 2022,privind rectificarea bugetului.

 

            Fulop Robert: Ținând cont de necesitatea plății ajutoarelor pentru încălzirea locuinței și supliment pentru încălzirea locuinței a fost necesar rectificarea bugetului local prin dispoziție a primarului.

Prin dispoziţie au fost efectuate următoarele rectificări:

-Se majorează veniturile trimestrului IV cu suma de 180.000 lei, după cum urmează:

                    - 180.000 lei la capitolul 40.02.34, subvenții pentru încălzirea locuinței

-Se majorează cheltuielile trimestrului IV la cu suma de 180.000 lei, după cum urmează

                    - 180.000 lei la capitolul 68.02, titlul 57 pentru finanțarea cheltuielilor sociale.

Conform art.2 din Dispoziţie acesta se va supune validării în prima şedinţă a consiliului Local Acăţari, drept pentru care se propune validarea Dispoziţiei.

Concret este vorba despre faptul că AJPIS Mureș a virat comunei noastre suma de 180.000 lei pentru plata ajutoarelor de încălzire sumă care trebuia inclus în buget.

După cunoștința mea plata ajutoarelor de încălzire în momentul de față este în curs.

 

          Președinte de ședință:dacă nu sunt intervenții supun la vot proiectul de hotărâre în forma prezentată.

         

                   Pentru   : 12 (Albert Marton,  Balint Barnabas Attila, Ciatlos Gyorgy , Krizsan Tibor, Laszlo Jozsef  ,Magyari Zoltan  , Menyhart Balint, More Tibor, Nagy Albert , Nagy Dalma Imola  , Nam Vilmos , Pecsi Domokos)

Împotrivă:   0

Abţineri:      0

 

 

 

                             - 4 -

 

          Se trece la discutarea punctului doi din cadrul ordinei de zi referitoare la proiectul de hotărâre privind aprobarea utilizării excedentului bugetar al anului 2022.

 

            Fulop Robert: Având în vedere că la începutul anului 2023 încă nu sunt incasări care să acopere cheltuielile secțiunii de funcționare (în special cheltuielile de personal, utilități) se propune aprobarea utilizării excedentului anului 2022 pentru finanțarea golurilor temporare de casă al anului 2023.

Suma propusă pentru acordarea acoperirii golurilor de casă la secțunea de funcționare a bugetului local pe anul 2023 este de 700.000 lei.

 Suma acordată va fi folosită pentru achitarea salariilor, și cheltuielilor curente cu bunuri și servicii.

Având în vedere că în conformitate cu Ordinul nr. 4271/ 2022 al Ministerului Finanţelor Publice pentru aprobarea Normelor metodologice privind încheierea exerciţiului bugetar al anului 2022, în vederea acordării acestor sume este necesar aprobarea unei Hotărâri de consilul local, se propune aprobarea proiectului de Hotărâre a Consiliului local privind aprobarea utilizări excedentului bugetar al anului 2022.

 

                   Președinte de ședință:dacă nu sunt intervenții supun la vot proiectul de hotărâre în forma prezentată.

         

                   Pentru   : 12 (Albert Marton,  Balint Barnabas Attila, Ciatlos Gyorgy , Krizsan Tibor, Laszlo Jozsef  ,Magyari Zoltan  , Menyhart Balint, More Tibor, Nagy Albert , Nagy Dalma Imola  , Nam Vilmos , Pecsi Domokos)

Împotrivă:   0

Abţineri:      0

 

          Se discută punctul trei din cadrul ordinei de zi referitoare la proiectul de hotărâre  privind aprobarea utilizării excedentului bugetar al anului 2022 al bugetului Instituțiilor finanțate din venituri proprii.

 

          Fulop Robert:acest punct este identic cu cel precedent,diferența fiind că se referă la Instituții finanțate din venituri proprii,respectiv echipa de muncitori ai Primăriei.

            Suma propusă pentru acordarea acoperirii golurilor de casă la secțunea de funcționare a bugetului activităților finanțate din venituri proprii local pe anul 2023 este de 40.000 lei.

Suma acordată va fi folosită pentru achitarea salariilor, și cheltuielilor curente cu bunuri și servicii.

Conform legislației și aceasta trebuie aprobat prin hotărâre.

 

          Președinte de ședință:dacă nu sunt intervenții supun la vot proiectul de hotărâre în forma prezentată.

         

                   Pentru   : 12 (Albert Marton,  Balint Barnabas Attila, Ciatlos Gyorgy , Krizsan Tibor, Laszlo Jozsef  ,Magyari Zoltan  , Menyhart Balint, More Tibor, Nagy Albert , Nagy Dalma Imola  , Nam Vilmos , Pecsi Domokos)

 

                                                          - 5 -

Împotrivă:   0

Abţineri:      0

          Se trece la discutarea punctului patru din cadrul ordinei de zi referitoare la  proiectul  de hotărâre privind aprobarea Planului de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) al Municipiului Târgu Mureș – Orizont 2030.

 

          Secretar general: Municipiul Târgu Mureș a elaborat  Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) al Municipiului Târgu Mureș – Orizont 2030. Strategia este realizată  în cadrul proiectului ”Planificare strategică și măsuri de simplificare pentru cetățeni la nivelul Municipiului Târgu Mureș” și reprezintă o actualizare a Planului de Mobilitate Urbană Durabilă din 2016. Documentul strategic vizează municipiul Târgu Mureș și zona metropolitană: Orașul Ungheni, Comunele: Acățari, Livezeni, Sânpaul, Corunca, Gheorghe Doja, Cristești, Sâncraiu de Mureș, Sângeorgiu de Mureș, Pănet, Ceaușu de Câmpie, Ernei, Crăciunești și Sântana de Mureș.

Acest document strategic este obligatoriu în vederea accesării fondurilor nerambursabile europene și guvernamentale în perioada 2021-2027 pentru  proiectele de mobilitate urbană durabilă. PMUD reprezintă o documentație complementară strategiei de dezvoltare teritorială (Strategia Integrată de Dezvoltare Urbană  a municipiului Târgu Mureș – Orizont 2030)

Obiectivul general al Planului de Mobilitate Urbană Durabilă este crearea și dezvoltarea unui sistem de transport durabil, care să corespundă așteptărilor și nevoilor de mobilitate și accesibilitate a cetățenilor și mărfurilor, în cadrul unui mediu urban atractiv, sănătos și prietenos cu mediul. În esenţă,

Planul de Mobilitate Urbană Durabilă urmărește crearea unui sistem de transport durabil, care să satisfacă nevoile comunităților din teritoriul său, vizând următoarele 5 obiective strategice: accesibilitate, siguranță și securitate,mediu sănătos ,eficiența economică, calitatea mediului urban.

Ca urmare a faptului ca PMUD vizează  Municipiul Târgu Mures dar si zona metropolitană se impune ca această strategie să  fie aprobată prin HCL de către UAT-urile aparținătoare Zonei Metropolitate.

 

          Președinte de ședință:dacă nu sunt intervenții supun la vot proiectul de hotărâre în forma prezentată.

         

                   Pentru   : 12 (Albert Marton,  Balint Barnabas Attila, Ciatlos Gyorgy , Krizsan Tibor, Laszlo Jozsef  ,Magyari Zoltan  , Menyhart Balint, More Tibor, Nagy Albert , Nagy Dalma Imola  , Nam Vilmos , Pecsi Domokos)

Împotrivă:   0

Abţineri:      0

 

          Se discută punctul cinci din cadrul ordinei de zi referitoare la proiectul de hotărâre privind aprobarea Strategiei Integrate de Dezvoltare Urbană(SIDU) a Municipiului Târgu Mureș în context metropolitan – Orizont 2030.

          Secretar general:și această strategie este elaborată în scopul de accesări de fonduri,fiind un document strategic  fundamental pentru dezvoltarea Municipiului Târgu Mureș și a Zonei Metropolitane Târgu Mureș, identificând nevoile existente, stabilind obiectivele și direcțiile de dezvoltare.

 

 

                                                          - 6 -

Elaborarea strategiei a parcurs etapele de colectare date și analiză a situației existente din punct de vedere socio-economic, respectiv organizarea consultărilor publice în vederea structurării nevoilor și priorităților locale.

Documentul are la bază datele colectate de la factori interesați din Municipiul Târgu Mureș și Zona Metropolitană Târgu Mureș – instituții și  autorități publice, organizații neguvernamentale, societate civilă, operatori economici, cetățeni.

Proiectele enumerate în portofoliu au fost supuse unui proces de selectare a proiectelor prioritare în vederea promovării la finanțare în cadrul POR Centru 2021-2027, în special pe cele trei obiective specifice : Intensificarea acțiunilor de protecție și conservare a naturii, a biodiversității și a infrastructurii verzi, inclusiv în zonele urbane, precum și reducerea tuturor formelor de poluare , Promovarea mobilității urbane multimodale durabile, ca parte a tranziției către o economie cu zero carbon ,Promovarea dezvoltării integrate și incluzive în domeniul social, economic și al mediului, precum și a culturii, a patrimoniului natural, a turismului durabil și a securității în zonele urbane.

          Ca urmare a faptului ca SIDU vizează  Municipiul Târgu Mures dar si zona metropolitană se impune ca această strategie să  fie aprobată prin HCL de către UAT-urile aparținătoare Zonei Metropolitate

 

          Președinte de ședință:dacă nu sunt intervenții supun la vot proiectul de hotărâre în forma prezentată.

         

                   Pentru   : 12 (Albert Marton,  Balint Barnabas Attila, Ciatlos Gyorgy , Krizsan Tibor, Laszlo Jozsef  ,Magyari Zoltan  , Menyhart Balint, More Tibor, Nagy Albert , Nagy Dalma Imola  , Nam Vilmos , Pecsi Domokos)

Împotrivă:   0

Abţineri:      0

 

          Se discută punctul șase din cadrul ordinei de zi referitoare la  proiectul  de hotărâre aprobare unei oferte de donație.

 

          Primar:cu mai mult de zece ani în urmă , a fost cumpărat printr-o asociație,respectiv Pro Honoris Causa, un ceas de turn care este montat în  turnul din clădirea Primăriei.

          Acest ceas a fost cumpărat din străinătate, iar fondul pentru cumpărare a fost donat benevol de către cetățenii comunei,fiecare gospodărie cât a putut.

          Pentru sumele donate toți contributorii au primit chitanță.

          Am considerat atunci,atât eu cât și consiliul local de atunci că este bine ca cetățenii  să contribuie și să cunoscă  că există ceva la care au contribuit și ei

          Numele dontarilor,pentru fiecare localitate în parte,în ordinea sumelor donate , sunt afișate în spațiul amenajat  din mansarda imobilului.

          Termenul de amortizare a ceasului a expirat,iar Asociația  a hotărât ca acest ceas să fie donat Primăriei.

          În acest sens a fost depusă o ofertă de donație.

          Pentru a putea lua în evidența noastră este nevoie de hotărârea Consiliului local,motiv pentru care a fost propus proiectul de hotărâre.

          Trebuie să menționez că ceasul funcționeză foarte bine, nu a necesitat reparații, cu toate că termenul de amortizare a expirat.

 

                                                          - 7 -

          Președinte de ședință:dacă nu sunt intervenții supun la vot proiectul de hotărâre în forma prezentată.

         

                   Pentru   : 12 (Albert Marton,  Balint Barnabas Attila, Ciatlos Gyorgy , Krizsan Tibor, Laszlo Jozsef  ,Magyari Zoltan  , Menyhart Balint, More Tibor, Nagy Albert , Nagy Dalma Imola  , Nam Vilmos , Pecsi Domokos)

Împotrivă:   0

Abţineri:      0

 

          Se trece la discutarea punctului șapte din cadrul ordinei de zi referitoare la proiectul  de hotărâre privind acordul Consiliului local Acățari de schimbare a destinației unui imobil.

                   Secretar general: Asociația Academica de Sănătate ”SAMARITEANĂ”,unitate cu capital privat,tip ONG nonguvernamental,intenționează să amenajeze o unitate sanitară în regim de spitalizare și ambulator în imobilul situat în comuna Acățari,sat.Acățari,DN 13 km 7,identificat în CF nr.52037/Acățari.(Restaurant Vatman).

          Terenul aferent construcțiilor (4.456 mp) formează proprietatea comunei Acățari (domeniul privat) și face obiectul contractului de concesiune pe o perioadă de 49 ani pentru societatea susmenționată.

          Unitatea sanitară propusă va avea două componente:

          - compartiment recuperare/reabilitare medicală situat pe două nivele cu 6 paturi spitalizare de zi și 24 paturi spitalizare continuă

          -compartiment de îngrijiri paliative cu un număr de 9 paturi spitalizare continuă

            Pentru societatea susmenționată este eliberat Certificatul de urbanism nr.33 din 28 septembrie 2022,pe baza avizului Arhitectului șef al județului Mureș, în care la alte avize/acorduri se solicită Acordul comunei Acățari pentru Schimbarea de Destinație din Pensiune Turistică cu regim de înălțime D+P+2E+M, în Spital de Recuperară Medicală,motiv pentru care a fost propus proiectul de hotărâre.

          Menționez că Societatea  va trebui să  respecte toate condițiile impuse în avizele,documetațiile tehnice și acordurile solicitate în Certificatul de Urbanism.(Securitate la incendiu, Sănătatea Populației CNAIR, etc)

 

          Președinte de ședință:dacă nu sunt intervenții supun la vot proiectul de hotărâre în forma prezentată.

         

                   Pentru   : 12 (Albert Marton,  Balint Barnabas Attila, Ciatlos Gyorgy , Krizsan Tibor, Laszlo Jozsef  ,Magyari Zoltan  , Menyhart Balint, More Tibor, Nagy Albert , Nagy Dalma Imola  , Nam Vilmos , Pecsi Domokos)

Împotrivă:   0

Abţineri:      0

 

          Se discută punctul opt din cadrul ordinei de zi referitoare la proiect de hotărâre privind aprobarea modificării Regulamentului de instituire și administrare a taxei de salubrizare pentru utilizatorii serviciului de salubrizare în județul Mureș, respectiv aprobarea Regulamentului-cadru de instituire și implementare a instrumentului economic „plătește pentru cât arunci” pentru serviciul de salubrizare în județul Mureș, cu aplicabilitate din data de 01.01.2023.

 

                                                          - 8 -

            Secretar general: România, potrivit angajamentelor luate în fața Comisiei Europene, trebuie să întreprindă toate măsurile necesare implementării unor instrumente economice. Aceste instrumente economice sunt  importante pentru modernizarea gestionării deșeurilor din România, dar și pentru implementarea legislației europene în domeniu.

Instrumentele economice care trebuie implementate sunt: „plătește pentru cât arunci“, „răspunderea extinsă a producătorului“ și „taxa la depozitare“.

Pentru aceste considerente, este imperios necesară reglementarea la nivelului județului Mureș a instrumentului economic „plătește pentru cât arunci”.

În conformitate cu legislația în vigoare cu privire la regimul deșeurilor , autoritățile administrației publice locale au obligația de a implementa instrumentul economic „plătește pentru cât arunci“, bazat pe unul sau mai multe dintre următoarele elemente:

(i) volum; (ii) frecvență de colectare; (iii) greutate; (iv) saci de colectare personalizați”.

Având în vedere particularitățile UAT-urilor de la nivelul județului Mureș, instrumentul economic „plătește pentru cât arunci” va fi aplicat prin raportare exclusivă la volumul deșeurilor reziduale.

În spiritul celor de mai sus, a fost elaborat şi îşi va produce efectele, Regulamentul-cadru de instituire și implementare a instrumentului economic „plătește pentru cât arunci” pentru serviciul de salubrizare în județul Mureș, Regulament transmis Instituției noastre de către ADI Ecolect, care prevede că în vederea operaționalizării instrumentului economic „plătește pentru cât arunci”, autoritățile administrației publice locale ale unității administrativ-teritoriale au competențe exclusive privind implementarea instrumentului economic „plătește pentru cât arunci”, prin aplicarea unuia sau mai multor elemente ,enumerate mai sus.

Există modificări la mai multe articole,față de vechiul Regulament, iar care se aprobă azi  își va produce efectele de la data adoptării lui de către Adunarea Generală a ADI Ecolect Mureș.

  Menționez că  ADI Ecolect Mureș are obligația de a reviziu  regulamentul în funcție de modificările apărute conform actelor legislative în vigoare, astfel încât instituirea și administrarea taxei de salubrizare pentru utilizatorii serviciului de salubrizare, pentru formarea mecanismului de finanțare al „Sistemului de Management Integrat al Deșeurilor Solide din Județul Mureș”  să fie realizată cu respectarea legislației din domeniu.

Având în vedere că pe parcursul anului au fost multe modificări legislative în domeniu s-a propus prezentul proiect de hotărâre.

Menționez că Regulamentul  va fi aplicat prin raportare exclusivă la volumul deșeurilor reziduale,  deșeuri  care nu a putut fi colectat nici la deșeuri reciclabile și nici la deșeuri biodegradabile.

 

Președinte de ședință:dacă nu sunt intervenții supun la vot proiectul de hotărâre în forma prezentată.

         

                   Pentru   : 12 (Albert Marton,  Balint Barnabas Attila, Ciatlos Gyorgy , Krizsan Tibor, Laszlo Jozsef  ,Magyari Zoltan  , Menyhart Balint, More Tibor, Nagy Albert , Nagy Dalma Imola  , Nam Vilmos , Pecsi Domokos)

 

                                                          - 9 -

Împotrivă:   0

Abţineri:      0

 

          Se trece la discutarea punctului nouă referitoare la proiectul de hotărâre privind aprobarea nivelului taxei de salubrizare pentru  anul 2023 în comuna Acățari.

          Secretar general:acest proiect de hotărâre este remisă Instituției noastre de către ADI Ecolect.

          Ca și până în prezent asociația susmenționată ne-a transmis  proiectul de hotărâre,adevărat cu mare întârziere,motivând schimbări legislative în domeniu.

          În acest proiect de hotărâre taxa de salubritate propusă  pentru persoane fizice a fost de 8,48 de lei.

          La câteva zile după primirea proiectului de hotărâre ADI Ecolect a revenit cu o adresă în care a precizat că taxa nu va fi cel susmenționat și încă se fac calcule.

          La rugămintea noastră,având în vedere că acest proiect este propus pe ordinea de zi, au fost comunicate noile valori propuse,urmând ca adresa oficială să ne sosească pe parcursul zilei de azi.

          Valorile propuse sunt:

¾   Taxă utilizatori casnici din mediul urban: 17,28 lei/persoană/lună inclusiv TVA (din care componenta județeană 7,60 lei inclusiv TVA iar componenta locală 9,68 lei inclusiv TVA);

¾   Taxă utilizatori casnici din mediul rural: 7,40 lei/persoană/lună inclusiv TVA (din care componenta județeană 3,26 lei inclusiv TVA, componenta locală 4,14 lei inclusiv TVA);

¾   Taxă utilizatori non-casnici pentru gestionarea deșeurilor reziduale, inclusiv a reziduurilor menajere și al altor deșeuri colectate separat decât cele de hârtie, metal, plastic și sticlă: 416,15 lei/mc exclusiv TVA, la care se va adăuga TVA-ul conform legislației în vigoare (din care componenta județeană 183,11 lei/mc exclusiv TVA, la care se va adăuga TVA-ul conform legislației în vigoare, componenta locală 233,04 lei/mc exclusiv TVA, la care se va adăuga TVA-ul conform legislației în vigoare);

¾   Taxă utilizatori non-casnici pentru gestionarea deșeurilor de hârtie, metal plastic și sticlă colectate separat: 570,22 lei/mc exclusiv TVA, la care se va adăuga TVA-ul conform legislației în vigoare (din care componenta județeană 250,90 lei/mc exclusiv TVA, la care se va adăuga TVA-ul conform legislației în vigoare, componenta locală 391,32 lei/mc exclusiv TVA, la care se va adăuga TVA-ul conform legislației în vigoare).

În consecință taxa de salubritate propusă pentru anul 2023 la persoane fizice,care intereseză pe toți cetățăenii din comună , va fi de 7,40 lei/persoană/lună,față de aces an ,când a fost de 5,20 lei.

Asociația motivează această creștere prin mai mulți factori cum ar fi:inflația, prețurile carburanților și a forței de muncă,unele prevederi legale noi,etc.

 

 

                                       - 10 -

În cazul în care în adresa oficială vor fi modificări față de cele susprezentate vom fi nevoiți să  ținem o altă ședință de consiliu local.

Primar:chiar înainte de ședință am discutat telefonic cu directorul executiv al societății.

Problema  deșeurilor este o problemă globală,a cărei rezolvare este destul de greoaie și nu numai la noi în comună.

Se cer tot felul de date,se schimbă operatorul, se schimbă regulamentul,se majorează taxa și din nefericire noi suntem-eu și voi consilieri- care răspundem în fața cetățenilor.

Trebuie să menționez că a existat inițial o strategie pe 10 ani,care a și fost aprobat, în care erau prezentate valorile taxei de salubritate pentru această perioadă.

Valoarea pentru anul viitor și cel din strategie sunt apropiate.

Din nefericire nici operatorii nu sunt de calitate și totul se revarsă asupra noastră.

Președinte de ședință:dacă nu mai  sunt intervenții supun la vot proiectul de hotărâre în forma prezentată.

         

                   Pentru   : 12 (Albert Marton,  Balint Barnabas Attila, Ciatlos Gyorgy , Krizsan Tibor, Laszlo Jozsef  ,Magyari Zoltan  , Menyhart Balint, More Tibor, Nagy Albert , Nagy Dalma Imola  , Nam Vilmos , Pecsi Domokos)

Împotrivă:   0

Abţineri:      0

 

          Se discută punctul zece din cadrul ordinei de zi referitoare la proiectul de hotărâre privind anularea obligațiilor fiscale datorate de debitori, persoane juridice, radiați din Registrul Comerțului și scăderea societăților comerciale radiate din evidența fiscală.

 

                   Fulop Robert:  Codul de procedura fiscala cu modificările si completările ulterioare  prevede "Obligațiile fiscale datorate de debitori, persoane juridice,  radiați din registrele in care au fost înregistrați potrivit  legii se anulează după radiere dacă pentru plata acestora nu s-a atras răspunderea altor persoane, potrivit legii".

In urma verificării situațiilor persoanelor juridice aflate in procedura de insolvență s-a constatat că pentru un număr de 10  societăți comerciale cu debite restante totale in suma de 313.404 lei prezentate in anexa, a fost dispusa închiderea procedurii, respectiv radierea debitorilor din Registrul Comerțului ca urmare a unor hotărâri judecătorești ramase definitive si  irevocabile.

Societățile comerciale radiate - menționate in anexa la HCL se scot din evidentele fiscale, având in vedere că în urma  încetării persoanei juridice, organul fiscal renunță la dreptul de a stabili creanțe fiscale, potrivit Codului de procedura fiscala "Organul fiscal renunță la stabilirea creanței fiscale si nu emite decizie  de impunere ori de câte ori constată încetarea persoanei juridice sau decesul persoanei fizice si nu există succesori."

 

 

                             - 11-

Președinte de ședință:dacă nu sunt intervenții supun la vot proiectul de hotărâre în forma prezentată.

         

                   Pentru   : 12 (Albert Marton,  Balint Barnabas Attila, Ciatlos Gyorgy , Krizsan Tibor, Laszlo Jozsef  ,Magyari Zoltan  , Menyhart Balint, More Tibor, Nagy Albert , Nagy Dalma Imola  , Nam Vilmos , Pecsi Domokos)

Împotrivă:   0

Abţineri:      0

 

          Se trece la discutarea punctului unsprezece privind  proiectul de hotărâre privind stabilirea  impozitelor și taxelor locale pe anul 2023.

 

          La discutarea  acestui punct sunt invitați să participe la ședință:Magos Nadori Ildiko și Csala Judit,inspectori din cadrul Biroului financiar contabil și resurse umane.

          Fulop Robert:pe parcursul acestui an au existat multe modificări privind taxele și impozitele locale.

          Nu demult a apărut în legislație o prevedere care arată că aceste modificări vor fi aplicate din anul 2025.

          În consecință am lucrat pe legislația din anii precedenți în care este prevăzut că este obligatoriu majorarea taxelor și impozitelor,cu anumite mici excepții,cu rata inflației a anului trecut.

Consiliul local Acățari a adoptat Hotărârea 28/28.04.2022, privind indexarea impozitelor și taxelor locale cu rata inflației. Conform hotărârii impozitele locale pentru anul 2023  se majorează cu rata inflației anului 2021 ,care este de 5,1%.

          La taxe și impozite locale aceasta este singura modificare față de anul în curs.

          Există unele modificări la taxe speciale.

 

          Primar: cu toate că prețul utilităților în acest an a crescut foarte mult,prin proiectul de hotărâre nu am propus majorare a taxelor și impozitelor,numai cu procentul pe care prin lege suntem obligați să aplicăm.

          Câteva modificări vor fi la taxe speciale,care se aplică numai persoanelor care trebuie să achite astfel de taxă.

          La eliberarea adeverințelor în regim de urgență taxa va fi de 7 lei față de 5 cum este în acest an.

          Această majorare se justifică prin faptul că prețul tonerului,hârtiei,curentului au suferit creșteri substanțiale.

          La atestare fiscală taxa de urgență va fi de 25 lei față de 15 lei cum a fost în acest an.

          De certificat de atestare fiscală are nevoie numai o categorie mică din populație,la întabulări, vânzare de teren,imobil,  etc.

          La cămine taxa a fost majorată de la 400 lei la 500 lei.

          La casa de tineret taxa va fi de 200 lei

          La stabilirea taxelor și impozitelor au fost efectuate simulări și comparați cu alte comune.

          Suntem la aceași nivel cu taxele și impozitele cu multe comune din jurul nostru ,existând și comune unde aceste taxe sunt mai mari decât la noi.

 

                                                          - 12 -

          Asta Vă spun pentru o informare corectă a populației.

          O altă majorare s-a propus la taxa de înregistrare a vehiculelor pentru care nu există obligația înmatriculării.

          La sala de sport propunem o taxă pentru sezonul de vară și o taxă pentru sezolul de iarnă.

          Taxa de iarnă va fi de 150 lei,iar taxa de vară de 120 lei.

          La terenurile de sport sintetice taxa va fi de 100 lei față de 70 lei cât a fost în acest an.

          În consecință este vorba numai majorări  care nu trebuie suportate de îmtreaga poluație ci numai de persoane care uzează de aceste servicii.

 

Președinte de ședință:dacă nu mai  sunt intervenții supun la vot proiectul de hotărâre în forma prezentată.

         

                   Pentru   : 12 (Albert Marton,  Balint Barnabas Attila, Ciatlos Gyorgy , Krizsan Tibor, Laszlo Jozsef  ,Magyari Zoltan  , Menyhart Balint, More Tibor, Nagy Albert , Nagy Dalma Imola  , Nam Vilmos , Pecsi Domokos)

Împotrivă:   0

Abţineri:      0

 

          Președinte de ședință:întrebări,interpelări.

 

          Primar:consider că închidem un an istoric în ceea ce privește proiectele comunei.

          Aceasta se datorește bunei colaborări între consiliul local și Primărie.

          Valoarea tuturor proiectelor care urmează să se realizeze în comună este nemai  întâlnit până în prezent.

          Punctual unele lucruri.

 

          1.Am semnat recent la Minsiterul Dezvoltării unde am semnat contractul cu privire la :Construire locuințe de serviciu pentru specialiști din sănătate și învățământ din Comuna Acățari , proiect finanțat din fondurile  Planului  Național de Redresare și Reziliență.

          Credeam că voi putea semna și al doilea contract, care este finalizat, privind Canalizare menajeră în satele Văleni, Gaiești și extindere stație de epurare comuna Acațari, județul Mure, aprobat pentru finanțare prin Programul național de investiții „Anghel Saligny”, dar din lipsa ministrului,care a fost plecat în delegația acest lucru nu a fost posibil.

          Sper ca în săptămâna între cele două sărbători să fie semnat și acest contract.

          Aștept să fiu chemat la Minister, pentru semnarea contractului , fiind promis 100%.

 

          2.Referitor la de suportul alimentar ce se va  acorda elevilor Școlii Gimnaziale Acățari , atât pentru nivelul primar cât și pentru nivelul gimnazial.

          Fulop Robert:pentru alegerea societății care va furniza acest serviciu a fost organizat licitație.

          La licitație s-au prezentat șapte societăți,iar în momentul de față este cunoscută câștigătorul licitației.

 

                                                          - 13 -

          În cazul în care nu va exista contestație,sperăm ca la începutul lui ianuarie să semnăm contractul cu societatea câștigătoare,care va furniza pachetul alimentar.

          Este o firmă din Unirea,care este la o distanță considerabilă,dar având în vedere că pachetul alimentar va consta din pachet alimentar,considerăm că nu vor exista probleme,firma respectivă  confirmându-se celor solicitate în caietul de sarcini

          Fiind mulți participanți la licitație a fost destul de greu procesul de selecție.

 

          Primar:contabilul șef a spus cam tot, dar trebuie să știți că fiind mulți participanți la licitație a fost destul de greu procesul de selecție.

          Sperăm ca până la începere școlii din ianuarie să avem contractul semnat.

          Important este că facem parte din programul-pilot de acordare a unui suport alimentar pentru preşcolarii şi elevii din 350 de unităţi de învăţământ preuniversitar de stat.

 

          3.Doresc să vorbesc despre un lucru despre care poate ați auzit,având în vedere că se vorbește despre aceasta.

          Am fost întrebat și eu,dar având în vedere că este vorba despre o Hotărâre publică, nu puteam nega acest lucru.

Nu cred că consilieri mai tineri au cunștință,dar care sunt mai în vârstă cunosc faptul că  în timpul perioadei comuniste au existat informatori ai securității.

          Nu trebuie să vorbesc despre Securitate, că despre rolul acestuia ați auzit fiecare.

          Există în satul Acățari o persoană  pentru care   prin Hotărâre,   Înalta Curte de Casație și Justiție a României a constatat calitatea de colaborator al Securității.

          Această calitate a lui a fost stabilit inițial de Consiliul Național pentru Studierea Arhivelor Securității,fiind atacat inclusiv în apel, recurs de respectivul,dar în luna mai a acestui an ICCJ a pronunțat o hotărâre definitivă, constatând irevocabil calitatea de colaborator al Securității.

          Din cauza acestor persoane au avut de suferit multe persoane/familii,ajungând până la persecutarea acestora.

          Nu cunosc dacă erau sau nu plătiți,dar informare trebuia să facă.

          Cunoașteți despre cine este vorba.

          Pecsi Domokos: a fost și primar!

          Nam Vilmos:este reprobabil că a fost lăsat să fie primar.

          Primar:având în vedere că a fost și primarul comunei,consider că, consiliul local trebuie să ia atitudine.

          Balint Barnabas Attila:din păcate și în momentul de față persoana în cauză lucrează în administrația publică..

          Este vorba despre Szabo Lorand Laszlo.

          Primar:legislația prevede ca în cazul în care era cetățean  de onoare al comunei această distincție trebuia retrasă.

          Având în vedere că respectivul a primit numai o diplomă și o plachetă,acordat cu bună credință,  fără existența unei hotărâri al Consiliului local, acestea nu trebuie retrase și nici nu doresc acest lucru.

          Având în vedere că are postat pe perete  o poză ca fost primar, cu acordul vostru o să îndepărtez această poză de pe perete.

 

                                                - 14 -

          Ciatlos Gyorgy:eu așa știu că cine a fost colaborator al Securității nu putea candida nici pentru funcția de primar,nici pentru cel de consilier.

          Nam Vilmos:trebuia o declarație scrisă că nu ai fost colaborator al Securității.

          Primar:în arhivă există aceste declarații,prin care susține că nu a fost colaborator.

          Aceste acte se pot verifica,nefiind secrete.

          Prin fals și în acest caz a indus în eroare autoritățile și populația.  

          Am considerat că este corect să Vă aduc la cunpștință acest lucru, ca mai târziu să nu mi-se spună că am știut și nu am făcut nimic,cu toate că aveți cunoștință deja despre acest lucru.

          Menționez că Hotărârea ICCJ este publică și orcine poate verifica cele arătate de site-ul acestui Instituții,în luna mai rămânând definitivă.

          CNSAS-ul a fost conceput ca aceste lucruri să fie cunoscute de cetățeni chiar și după 30 de ani de la comunism.

 

          Primar:încă câteva cuvinte despre proiecte.

 

          Este în curs oraganizarea de șantier pentru introducerea apei potabile în satele Stejeriș,Acățari și Murgești.

          Dacă totul merge conform programului în 1-2 lună se vor începe lucrările.

 

          Este în curs de licitație lucrarea de canalizare menajeră a satelor Acățari,Murgești și Roteni

 

          Nu am renunțati nici la proiectul „Creșterea eficienței energetice și gestionarea inteligentă a energiei în Școala Primară Vălenii, în Comuna Acățari”,

 

                   În consecință este de lucru.

 

                   Doresc să Vă urez Sarbători Fericite și  la Mulți Ani, atât pentru voi,pentru familiile voaste cât și locuitorilor comunei.

 

                   Sper într-o conlucrare eficientă și în viitor.

 

 

          Nefiind alte  intervenţi din partea  consilierilor ,preşedintele de şedinţă  mulţumeşte    pentru   participare ,considerând  încheiate   lucrările  şedinţei de azi.

 

 

 

Preşedinte de şedinţă

                     Nagy Dalma Imola

                                        Secretar general

                                           Jozsa Ferenc