21 December 2015

ROMÂNIA,

JUDEŢUL MUREŞ

PRIMĂRIA COMUNEI ACĂŢARI

Tel/Fax: 0265 –333.112, 0265- 333.298; e-mail:  acatari@cjmures.ro, www.acatari.ro

 

 

  Nr.7187  din  23 noiembrie  2015

 

 

P R O C E S-V E R B A L

al şedinţei   Consiliului local Acăţari din  23 noiembrie  2015

 

 

  Încheiat azi 23 noiembrie  2015 cu ocazia şedinţei ordinare  al  Consiliului local Acăţari .

  Sunt prezenţi:Osvath Csaba,primarul  comunei şi următori consilieri locali: Ciatlos György ,Kereszturi István , Magyari Zoltan, Menyhárt Bálint ,Nagy Ernő, Nam Vilmos ,Paizs Sarolta ,Simon György ,Szabó Lóránd László , Varga Gheorghe ,Voniga Ladislau.

  Lipsesc:Pecsi Domokos  și Voniga Ladislau.

  La ședință participă d-ul Fulop Robert,șef Birou financiar contabil și resurse umane,Toth Emese Zsuzsanna,consilier Primar,Kocsis Robert,reprezentant Birou dezvoltare locală.

  Președinte de ședință:rog secretarul  comunei să prezinte observaţile consilierilor locali legate de conţinutul procesului verbal al şedinţei consiliului local din  data de  28 octombrie  2015.

    Secretarul arată că nu a fost formulată nici o observaţie din partea consilierilor pentru modificarea conţinutului procesului verbal amintit,în consecinţă  acestea se aprobă cu unanimitate .

  Preşedintele de şedinţă prezintă ordinea de zi pentru şedinţa de azi care cuprinde următoarele puncte:

 

  1. Proiect de hotărâre privind rectificarea bugetului de venituri si cheltuieli pentru anul 2015.
  2. Proiect de hotărâre privind  privind aprobarea nivelurilor pentru valorile impozabile, impozitelor şi taxelor locale şi alte taxe asimilate acestora, precum şi amenzile aplicabile în  anul fiscal 2016
  3. Proiect de hotărâre privind executarea în regie proprie a lucrărilor ”Reamenajare și reparații la  parc public,construire teren de sport,amenajare zonă verde și parcări,în sat.Roteni,comuna Acățari”.
  4. Proiect de hotărâre privind aprobarea Planului de ocupare a funcţiilor publice din aparatul de  specialitate al Primarului comunei Acăţari, pentru anul 2016.
  5. Proiect de hotărâre privind includerea în inventarul domeniului public al comunei a Grădiniței de copii din satul Roteni.

 

 

- 2 -

  1. Proiect de hotărâre privind privind aprobarea aderării unor unităţi administrativ teritoriale la Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară „AQUA INVEST MUREŞ”
  2. Întrebări,interpelări.

Nefiind alte propuneri  cu unanimitate se aprobă ordinea de zi  .

Se trece la discutarea  primului punct  înscris pe ordinea de zi referitoare la proiectul de hotărâre  privind rectificarea bugetului de venituri si cheltuieli pentru anul 2015. 

Primar:prezintă expunerea de motive și proiectul de hotărâre

  Fulop Robert:prezintă referatul de specialitate

  Fulop Robert:Prin Decizia nr.587.193 din 11.11.2015,  AJFP Mureș a repartizat Instituției noastre suma de 87.000 lei,sumă care este cu destinație și anume pentru plata salarilor și a sumelor stabilite în Hotărâri Judecătorești pentru profesori.

  Tot pentru învățământ a fost repartizată suma de 12.000 lei,reprezentând cheltuieli cu bunuri și servicii.Această sumă s-a propus în proiectul de hotărâre pentru obținerea diferitelor avize la unitățile școlare,cum ar fi  avizele PSI.

    Primar:din această sumă se încercă să se pună la punct și problemele existente la  gaz,cunoscând faptul că la unele unități școlare unde existau sobe de teracotă pentru încălzit,în momentul de față există convector,motiv pentru care trebuie  modificate  proiectele și  solicitate avize de la E-On gaz..

  Fulop Robert:pentru plata asistenților personali a fost  repartizată suma de 23.000 lei,având în vedere că suma inițială prevăzută în buget nu era îndestulător.

  Prin Hotărârea Consiliului județean nr.147/19.11.2015 a fost repartizată comunei suma de 45.000 lei pentru echilibrarea bugetului și suma de 50.000 lei pentru reparații drumuri.

  Suma de 45.000 lei a fost acordat pentru achitarea contribuției proprie al comunei la derularea proiectului  ”Șanse reale de ocupare a forței de muncă în contextual dezvoltării durabile a zonei Acățari.

  La reparații drumuri ,ținând cont și de starea vremii când nu prea se pot executa lucrări,suma de 50.000 lei poate să fie cheltuită și în anul viitor.

  De la Direcția Finanțelor Publice a fost repartizată suma de 182.000 lei pentru echilibrarea bugetului.Această sumă a fost propusă în proiectul de hotărâre pentru plata angajaților de la Compartimentul de dezvoltare rurală,plata cheltuielilor legate de consumul de current și gaz.

Suma de 50.000 lei a fost propusă pentru modernizarea iluminatului public.

  Primar:această sumă a fost repartizată la capitolele unde la începutul anului nu a fost prevăzută suma necesară pentru cheltuielile pe întregul an.

  Fulop Robert:sumele prezentate sunt cu care reprezintă influențele la buget.

  S-ar putea să mai fie o rectificare de buget la școală,care sperăm să putem aproba prin Dispoziția Primarului și ulterior Consiliul local să valideze Dispoziția. 

  Președinte de ședință:supun la vot proiectul de hotărâre în forma prezentată.

 

 

  - 3 -

Pentru  : 10 (Ciatlos György ,Kereszturi István , Magyari Zoltan, Menyhárt Bálint ,Nagy Ernő,Nám Vilmos ,  Paizs Sarolta  ,Simon György ,Szabó Lóránd László , Varga Gheorghe )

Împotrivă:  0

  Abţineri:  0

  Se trece la discutarea punctului doi din cadrul ordinei de zi referitoare la proiect de hotărâre privind  privind aprobarea nivelurilor pentru valorile impozabile, impozitelor şi taxelor locale şi alte taxe asimilate acestora, precum şi amenzile aplicabile în  anul fiscal 2016.

Primar:prezintă expunerea de motive și proiectul de hotărâre

  Secretar:prezintă referatul de specialitate

  Secretar: În anul fiscal 2016 aprobarea nivelurilor pentru valorile impozabile, impozitelor şi taxelor locale şi alte taxe asimilate acestora, precum şi amenzile aplicabile sunt propuse conform  Legii Nr. 227/2015 din 8 septembrie 2015 ,privind Codul fiscal.

  Față de Codul fiscal vechi –Legea nr.571/2003- noul Cod fiscal conține unele noutăți,cum ar fi:clasificarea clădirilor (  clădire-anexă - clădiri situate în afara clădirii de locuit, precum: bucătării, grajduri, pivniţe, cămări, pătule, magazii, depozite, garaje şi altele asemenea; clădire cu destinaţie mixtă - clădire folosită atât în scop rezidenţial, cât şi nerezidenţial; clădire nerezidenţială - orice clădire care nu este rezidenţială;clădire rezidenţială - construcţie alcătuită din una sau mai multe camere folosite pentru locuit, cu dependinţele, dotările şi utilităţile necesare, care satisface cerinţele de locuit ale unei persoane sau familii;)

  Calculul impozitului pe clădire se datorează în funcție de tipul clădirii,în funcție de proprietar-persoană fizică/juridică.

  La terenuri intravilane se face distincție între: înregistrate în registrul agricol la categoria de folosinţă terenuri cu construcţii, precum şi terenul înregistrat în registrul agricol la altă categorie de folosinţă decât cea de terenuri cu construcţii în suprafaţă de până la 400 m2 și  înregistrate  în registrul agricol la altă categorie de folosinţă decât cea de terenuri cu construcţii, pentru suprafaţa care depăşeşte 400 m.

  O noutate reprezintă  că  autoritatea deliberativă a administraţiei publice locale pot stabilii cote adiţionale la impozitele şi taxele locale ,în funcţie de următoarele criterii: economice, sociale, geografice, precum şi de necesităţile bugetare locale care nu pot fi mai mari de 50% faţă de nivelurile maxime stabilite în Codul fiscal.

  O altă noutate reprezintă  că  pentru terenul agricol nelucrat timp de 2 ani consecutiv, consiliul local poate majora impozitul pe teren cu până la 500%, începând cu al treilea an, în condiţiile stabilite prin hotărâre a consiliului local,respective că se poatet majora mpozitul pe clădiri şi impozitul pe teren cu până la 500% pentru clădirile şi terenurile neîngrijite, situate în intravilan.

  Criteriile de încadrare în categoria clădirilor şi terenurilor  susmenționate se stabilesc prin hotărâre a consiliului local.

  Aceste hotărâri au caracter individual.

  Pentru stabilirea fiecărui taxă sau impozit se folosesc  cote determinate în noul cod fiscal.Aceste cote sunt cuprinse într-un interval .

 

 

  - 4 -

  De exemplu  pentru clădirile rezidenţiale şi clădirile-anexă, aflate în proprietatea persoanelor fizice, impozitul pe clădiri se calculează prin aplicarea unei

cote cuprinse între 0,08% - 0,2%, asupra valorii impozabile a clădirii. Cota impozitului pe clădiri se stabileşte prin hotărâre a consiliului local.

  Cota propusă în proiectul de hotărâre este 0,1 % cum a fost și în anul precedent.

  În consecință se poate afirma că în anul viitor  taxele și impozitele vor fi ca și în acest an.

    Primar:s-a propus o majorare la taxa  destinat finanţării intervențiilor Serviciului Voluntar pentru Situații de Urgență, unde s-a prevăzut o creștere de 5 lei /imobil(casă)/an.

    Această majorare are scopul de a putea obține autorizațiile de funcționare PSI la imobilele  prevăzute în legislație.

  Secretar:această creștere ,conform calculelor noastre ,reprezintă 7.000-8.000 lei pe an.

  Președinte de ședință:supun la vot proiectul de hotărâre în forma prezentată.

Pentru  : 10 (Ciatlos György ,Kereszturi István , Magyari Zoltan, Menyhárt Bálint ,Nagy Ernő,Nám Vilmos ,  Paizs Sarolta  ,Simon György ,Szabó Lóránd László , Varga Gheorghe )

Împotrivă:  0

  Abţineri:  0

  Se discută punctul trei din cadrul ordinei de zi referitoare la proiectul de hotărâre privind executarea în regie proprie a lucrărilor ”Reamenajare și reparații la  parc public,construire teren de sport,amenajare zonă verde și parcări,în sat.Roteni,comuna Acățari”.

Primar:prezintă expunerea de motive și proiectul de hotărâre

  Secretar:prezintă referatul de specialitate.

Secretar: În cadrul aparatului propriu al consiliilor locale ale comunelor,  se pot înfiinţa şi organiza compartimente distincte, specializate, având ca obiect de activitate administrarea şi exploatarea domeniului public şi privat al unităţilor administrativ-teritoriale.

  La nivelul comunei Acățari există un astfel de compartiment –”Compartimentul de dezvoltare locală” ,transfomet din Serviciul de reparații și întreținere,înființat prin Hotărârea Consiliului local Acățari nr.28/2000.

Serviciile de administrare a domeniului public şi privat sunt destinate satisfacerii unor nevoi ale comunităţilor locale, contribuie la ridicarea gradului de civilizaţie şi confort al acestora şi grupează activităţi edilitar-gospodăreşti şi acţiuni de utilitate şi interes public local având  ca obiecte de activitate printer altele :

  a) construirea, modernizarea, exploatarea şi întreţinerea străzilor, drumurilor, podurilor, viaductelor, a pasajelor rutiere şi pietonale, subterane şi supraterane;

  b) amenajarea şi întreţinerea zonelor vezi, a parcurilor şi grădinilor publice, a terenurilor de sport, a locurilor de agrement şi a terenurilor de joacă pentru copii;

  c) amenajarea, organizarea şi exploatarea parcărilor, a locurilor publice de afişaj şi reclame, a panourilor publicitare, a mobilierului urban şi ambiental;

 

 

  - 5 -

  d) înfiinţarea, organizarea şi exploatarea băilor publice, a sălilor de gimnastică şi fizioterapie, a sălilor şi terenurilor de sport, a patinoarelor, pârtiilor şi instalaţiilor de schi şi transport pe cablu, a campingurilor.

Având în vedere că la nivelul Consiliului local există Compartimentul de dezvoltare locală ,cu specialişti în construcţii ,se propune aprobarea proiectului de hotărâre cu respectarea obligaţiilor prevăzute în legislaţia din domeniu.

  Executarea lucrărilor cu angajați proprii reprezintă mai multe avantaje cum ar fi:calitate conform cerințelor noastre,costuri reduse,iar nu în ultimul rând ,sumele necesare executării acestor lucrări rămân la angajații din comună.

  Primar:această lucrare s-a executat pe baza acordului de principiu al Consiliului local din luna precedentă,când au fost prezentate și aprobate lucrările care se vor executa pe raza comunei.

  Tot în ședința respectivă s-a discutat despre lucrările de la căminul cultural din satul Gruișor,asfalatările de drum în satul Acățari și Găiești,etc.

  Președinte de ședință:supun la vot proiectul de hotărâre în forma prezentată.

Pentru  : 10 (Ciatlos György ,Kereszturi István , Magyari Zoltan, Menyhárt Bálint ,Nagy Ernő,Nám Vilmos ,  Paizs Sarolta  ,Simon György ,Szabó Lóránd László , Varga Gheorghe )

Împotrivă:  0

  Abţineri:  0

  Se trece la discutarea punctului patru din cadrul ordinei de zi referitoare  la proiectul  de hotărâre privind aprobarea Planului de ocupare a funcţiilor publice din aparatul de  specialitate al Primarului comunei Acăţari, pentru anul 2016.

Primar:prezintă expunerea de motive și proiectul de hotărâre

  Secretar:prezintă referatul de specialitate.

  Secretar: In conformitate cu prevederile legale,  planul de ocupare a funcţiilor publice  stabileşte:

a) numărul maxim al funcţiilor publice rezervate promovării funcţionarilor publici;

b) numărul maxim al funcţiilor publice care vor fi rezervate în scopul promovării rapide;

c) numărul maxim al funcţiilor publice care vor fi ocupate prin recrutare;

d) numărul maxim al funcţiilor publice care vor fi înfiinţate;

e) numărul maxim al funcţiilor publice care vor fi supuse reorganizării;

f) numărul maxim de funcţii publice pe fiecare clasă, categorie şi pe grade profesionale;

 g) numărul maxim al funcţiilor publice de conducere şi al funcţiilor publice corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari publici.

Prin Hotărârea Consiliului local Acăţari  nr.28/2015 au fost aprobate structura organizatorică şi statul pentru aparatul de specialitate al Primarului comunei Acăţari cu un număr de 17 funcţii publice din care: 2 funcţii publice de conducere şi 15 funcţii publice de execuţie.

Pentru anul 2016, Planul de ocupare a funcţiilor publice din aparatul de specialitate al Primarului comunei Acăţari stabileşte următoarele:

  - 6 -

14 funcţionari publici din cadrul instituţiei îndeplinesc condiţiile pentru a promova în grad profesional superior, funcţiile publice ocupate de aceştia urmând a se transforma în funcţie de rezultatele examenului necesar pentru promovare. 

  Președinte de ședință:supun la vot proiectul de hotărâre în forma prezentată.

Pentru  : 10 (Ciatlos György ,Kereszturi István , Magyari Zoltan, Menyhárt Bálint ,Nagy Ernő,Nám Vilmos ,  Paizs Sarolta  ,Simon György ,Szabó Lóránd László , Varga Gheorghe )

Împotrivă:  0

  Abţineri:  0

Se discută punctul cinci din cadrul  ordinei de zi referitoare la proiectul de hotărâre privind includerea în inventarul domeniului public al comunei a Grădiniței de copii din satul Roteni.

Primar:prezintă expunerea de motive și proiectul de hotărâre

  Secretar:prezintă referatul de specialitate.

  Secretar: Domeniul public local al comunelor, oraşelor şi municipiilor, este alcătuit din categorii de bunuri nominalizate la pct.III din Anexa la Legea nr.213/1998, respectiv, Anexa nr.3 la Normele tehnice pentru întocmirea inventarului , aprobate prin HGR nr.548/1999.

  În actele susmenționate care stabilesc categoria de bunuri care alcătuiesc domeniul public local al comunelor este stipulate că din domeniul public fac parte : terenurile şi clădirile în care îşi desfăşoară activitatea consiliul local şi primăria, precum şi instituţiile publice de interes local-Legea nr.213/1998,respectiv: terenurile şi clădirile în care îşi desfăşoară activitatea consiliul local şi primăria, precum şi instituţiile publice de interes local, cum sunt: teatre, case de cultură, cămine culturale, case şi palate ale copiilor, biblioteci, muzee, grădiniţe, cămine, spitale, policlinici, cămine de copii, de bătrâni şi pentru persoane cu handicap şi alte asemenea instituţii- HGR nr.548/1999.

  Având în vedere că în anul  2013 ,conform Autorizației de construire nr.17/2013 a fost construită Grădinița de copii cu program normal pentru 2 grupe  , situat în comuna Acățari,sat.Roteni,nr.71/A,jud.Mureș, pentru care s-a încheiat procesul verbal de recepție la terminarea lucrărilor nr.4976/2014, prin proiectul de hotărâre se propune introducerea acestuia în linventarul cu bunurile din domeniul public al comunei Acățari.

  Președinte de ședință:supun la vot proiectul de hotărâre în forma prezentată.

Pentru  : 10 (Ciatlos György ,Kereszturi István , Magyari Zoltan, Menyhárt Bálint ,Nagy Ernő,Nám Vilmos ,  Paizs Sarolta  ,Simon György ,Szabó Lóránd László , Varga Gheorghe )

Împotrivă:  0

  Abţineri:  0

Se trece la discutarea punctului șase din cadrul ordinei de zi referitoare la  proiectul de hotărâre privind privind aprobarea aderării unor unităţi administrativ teritoriale la Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară „AQUA INVEST MUREŞ”

Primar:prezintă expunerea de motive și proiectul de hotărâre

  Secretar:prezintă referatul de specialitate.

 

  - 7 -

Primar:prezintă expunerea de motive și proiectul de hotărâre

  Secretar:prezintă referatul de specialitate.

   Secretar:  Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară „AQUA INVEST MUREŞ”, constituită în data de 7 aprilie 2008 în scopul gestionării în comun a serviciului de alimentare cu apă şi canalizare, a exploatării în comun a reţelelor aferente acestui serviciu aflate în patrimoniul public al unităţilor administrativ – teritoriale, precum şi realizării unor proiecte de investiţii publice de interes zonal sau regional, numără în prezent 78 de membrii.

   Comunele Bălăușeri, Bereni, Cozma, Fîntînele, Grebenișu de Cîmpie, Măgherani, Miheșu de Cîmpie, Nadeș, Neaua, Suplac, Vețca, Viișoara, Zagăr din judeţul Mureș și comuna Șimonești din județul Harghita au solicitat aderearea la această Asociaţie, în vederea delegării gestiunii serviciului de alimentare cu apă şi operării acestui sistem de către operatorul regional S.C „ Compania Aquaserv „ S.A.

   Astfel, consiliile locale ale acestor unităţi administrativ-teritoriale au adoptat hotărâri, prin care au aprobat aderarea la Asociaţie, au desemnat reprezentantul în Adunarea Generală care să voteze în acest sens şi l-au împuternicit să semneze în numele şi pe seama acestuia Actul adiţional la Actul Constitutiv şi la Statutul Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară “AQUA INVEST MUREŞ”.

  Potrivit art.13 din Statut, Asociaţia poate accepta noi membrii cu acordul tuturor asociaţilor şi cu încheierea unui Act adiţional la Statut şi Actul Constitutiv.

  În acest sens, solicitarea de aderare a fost transmisă tuturor membrilor Asociaţiei care vor hotărâ asupra acesteia şi în conformitate cu  art. 13 din Statutul Asociaţiei vor da mandat special, acordat expres, reprezentanţilor, pentru a vota în Adunarea Generală în sensul în care au hotărât.

  Președinte de ședință:supun la vot proiectul de hotărâre în forma prezentată.

Pentru  : 10 (Ciatlos György ,Kereszturi István , Magyari Zoltan, Menyhárt Bálint ,Nagy Ernő,Nám Vilmos ,  Paizs Sarolta  ,Simon György ,Szabó Lóránd László , Varga Gheorghe )

Împotrivă:  0

  Abţineri:  0

 

Nefiind alte intervenţi din partea consilierilor,preşedintele de şedinţă mulţumeşte pentru participare ,considerând încheiate lucrările şedinţei de azi.

 

 

  Preşedinte de şedinţă

    Magyari Zoltan

  Secretar,

    Jozsa Ferenc