20 May 2021

ROMANIA

JUDEŢUL MUREŞ                                                                    Vizat,

PRIMĂRIA COMUNEI                                                             Secretar

ACĂŢARI                                                                                Jozsa Ferenc

 

P R O I E C T  D E   H O T Ă R Â R E

privind aprobarea delegării  prin atribuire directă a  gestiunii, serviciului de alimentare cu apă şi canalizare  al comunei Acățari , către operatorul regional Compania Aquaserv SA, și punerea la dispoziția acestuia  a bunurilor din domeniul public al comunei Acățari aferente sistemului de alimentare cu apă şi canalizare

 

 

            Consiliul Local al comunei Acățari, întrunit în  ședință ordinară de lucru, la data de 27 mai 2021,

Având în vedere prevederile:

-          Referatul de aprobare nr.3851/2021

-          Raportul Compartimentului de specialitate, înregistrat la nr. 3859/20121

-          Prevederile art.8 alin.3 lit.d, coroborat cu art.10 alin.5 şi alin.6,  art. 28 alin.2¹ şi art. 52¹ din  Legea nr.51/2006, privind serviciile comunitare de utilităţi publice, Republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ale art.3 lit.x, art.10 alin.1, art.17 alin.1, art.18 alin.1 lit.a și alin.2 şi art.22 alin.2 din Legea nr.241/2006, privind serviciul de alimentare cu apă şi canalizare, Republicată, cu modificările şi completările ulterioare,

-          Art. 17 alin.4 din Contractul de delegare a gestiunii serviciilor de alimentare cu apă şi de canalizare nr.22/202.662 încheiat la data de 05.03.2010, între Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară Aqua Invest Mureş şi Compania Aquaserv SA Tg. Mureş,

-          Art. 5 alin.1 lit.a, și art.17 alin.1 lit.d din Statutul Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară „Aqua Invest Mureş”, aprobat prin Hotărârea Consiliului local nr. 43 din data de 4 decembrie 2007,

-          HCL nr.43/2007, privind aderarea comunei Acățari la ADI Aqua Invest Mures

Văzând prevederile  art.7 din Legea nr. 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică,republicată,cu modificările și completările ulterioare,

 

În temeiul prevederilor art.89 - 91, art.129 alin.2 lit.c şi d, art.129 alin.6, precum şi art. 129 alin.7 lit.n din OUG nr. 57/2019, privind Codul Administrativ, 

 

 

HOTĂRĂŞTE:

 

 

 

Art. 1. Se aprobă delegarea prin atribuire directă a  gestiunii serviciului de alimentare cu apă şi canalizare  a comunei Acățari către  Compania Aquaserv SA Tg. Mureş, operator regional cu sediul în Tîrgu Mureş str. Kós Károly nr. 1, înmatriculată la Oficiul Registrului Comerţului Mureş cu nr. J26/464/1998, CIF RO 10755074.

            Art. 2. Se aprobă  punerea la dispoziția Operatorului Regional  Compania Aquaserv SA Tg. Mureş, a bunurilor din domeniul public al comunei Acățari aferente sistemului de alimentare cu apă şi canalizare , care se vor realiza prin proiectul POIM. 

            Art. 3. Se aprobă Contractul de delegare a gestiunii Serviciului de alimentare cu apă şi canalizare, înregistrat sub nr. 22/202.662/2010, cu modificările și completările ulterioare, conform anexei nr. 1 la prezenta hotărâre inclusiv anexele acestuia respectiv Regulamentul serviciilor si Caietul de sarcini, - iar potrivit art. 52 din contract, acesta intră în vigoare, după semnarea Procesului verbal de predare-preluare a bunurilor necesare realizării Serviciilor.

            Art. 4. Se mandatează Preşedintele Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară „AQUA INVEST MUREŞ”, să semneze în numele şi pe seama comunei  Acățari, Actul adițional la Contractul de delegare a gestiunii serviciilor publice de alimentare cu apă şi de canalizare cu Compania Aquaserv SA Tg. Mureş.

            Art. 5. Predarea către operator a bunurilor menționate la art. 2,  se va efectua prin încheierea unui Proces verbal de predare-preluare, de la comuna. Acățari către Compania Aquaserv SA Tg. Mureș, conform art.76 pct.2 lit.b – Dispoziții generale din contract, acestea urmând a avea regimul de bunuri de retur.

Art.6. Cu aducerea la îndeplinire a prezentei se însărcinează Primarul comunei Acățari, Preşedintele Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară „AQUA INVEST MUREŞ” şi Compania Aquaserv SA Târgu Mureş.

 

 

 

 

                                                                                                Primar,

                                                                                                Osvath Csaba

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ROMÂNIA,

JUDEŢUL MUREŞ

PRIMĂRIA COMUNEI ACĂŢARI

Tel/Fax: 0265 333112, 0265 333298; e-mail: acatari@cjmures.ro, www.acatari.ro

 

 

          Nr. 3851  din 20 mai 2021

 

 

       REFERAT DE APROBARE

privind aprobarea delegării gestiunii serviciului de alimentare cu apă şi canalizare,  al comunei Acățari , prin atribuire directăcătre operatorul regional Compania Aquaserv SA și a punerii la dispoziția acestuia a bunurilor din domeniul public al comunei Acățari, aferente sistemului de alimentare cu apă şi canalizare

 

            ● Introducere

Comuna Acățari , prin HCL nr.43/2007, a devenit membru al ADI Aqua Invest Mureș, aprobând totodată Actul constitutiv și Statutul acestei asociații, prin Hotărârea AGA a asociației nr.9/05.11.2008, respectiv anexele 1 și 2.

Prin Statutul ADI Aqua Invest Mureș, membrii asociați, la capitolul 2, art.4-5 au stabilit scopul și obiectivele asociației, respectiv:

Art.4 alin.3..“ Modalitatea de gestiune a Serviciului va fi gestiunea delegată, care se va realiza în baza unui contract de delegare a gestiunii (denumit în continuare contractul de delegare) atribuit direct, conform…………..unui operator regional…”

Art.5 alin.1 lit.a Obiectivele Asociației sunt următoarele:

a)să încheie contractul de delegare cu operatorul …….”

Totodată, invocăm și dispozițiile legale incidente, respectiv:

-          Legea nr.241/2006, privind serviciul de alimentare cu apă şi canalizare, Republicată, cu modificările şi completările ulterioare, art.3 lit.v, w, x, art.10 alin.1, art.17 alin.1, art.18 alin.1 lit.a și alin.2 şi art.22 alin.2

-          OUG nr. 57/2019, privind Codul Administrativ, art.89 - 91

 

A.    Considerații generale privind Proiectul

Prin Proiectul regional de dezvoltare a infrastructurii de apa si apa uzata din județulMureș in perioada 2014-2020,finanțat in cadrul Programului Operațional Infrastructura Mare, urmează sa se realizeze investiții in sistemele de alimentare cu apa, canalizare si epurarea apelor uzate.

Proiectul regional in județulMureș are la baza MASTER PLANUL PENTRU SECTORUL DE APĂ ŞI CANAL JUDEŢUL MURES, revizia 7 din iulie 2014, respectiv Lista Investitiilor Prioritare revizia 2015/2016 reactualizat .

Programul Operațional Infrastructura Mare (POIM) este continuatorul POS Mediu 2007-2013 in România si abordează doua din cele cinci nevoi de dezvoltare identificate la nivel national: infrastructura si resursele.  Acest  program are ca obiectiv global: „Dezvoltarea infrastructurii de transport, mediu, energie si prevenirea riscurilor la standarde europene, în vederea creării premiselor unei creșteri economice sustenabile, în condiții de siguranță si utilizare eficienta a resurselor naturale”

In vederea îndepliniriiobligațiilor din Tratatul de Aderare, dar si pentru a asigura condiții mai bune de viața si sănătate a populației, POIM continua politica de regionalizare in sectorul de apa si apa uzata – demarata prin programele europene de “preaderare” (PHARE, ISPA, SAMTID, SAPARD)/instituții financiare internaționale (BERD, BEI, BM etc.) si consolidata prin POS Mediu 2007-2013, prin:

·         dezvoltarea unor noi proiecte pentru conformarea cu prevederile directivelor in ceea ce privește îmbunătățirea parametrilor de calitate ai apei si colectarea si epurarea apelor uzate urbane in aglomerările cu peste 2.000 l.e cele cu peste 10.000 l.e fiind prioritare;

·         continuarea implementării  proiectelor fazate, începute in perioada de programare  2007-2013, a căror finalizare se va realiza după 2015.

Strategia națională de finanțare pentru perioada 2014-2020vizează cu prioritate consolidarea si extinderea procesului de regionalizare promovat prin POS Mediu 2007-2013 prin cresterea ariei de acoperire a proiectelor regionale  si preluarea de catreAsociațiile de Dezvoltare Intercomunitara (constituite in baza HG nr. 855/2008 cu modificările și completările ulterioare)a localitatilor mai mici.

Obiectivele POIM  se realizeaza prin opt Axe Prioritare. În cadrul Axei Prioritare 3, obiectivul specific 3.2 “Creșterea nivelului de colectare și epurare a apelor uzate urbane, precum și a gradului de asigurare a alimentării cu apă potabilă a populației” promovează acțiuni ce contribuie la îndeplinirea priorităților din Tratatul de Aderare pentru sectorul de apă și apă uzată și care reprezintă continuarea strategiilor anterioare, finanțate prin ISPA și POS Mediu 2007 – 2013

Principalele obiective ale Proiectului ce urmează fie depus de Operatorul Regional Compania Aquaserv SA pentru obținereafinanțării in cadrul POIM, sunt:

Asigurarea alimentarii cu apa potabila in majoritatea localitățilordin aria delegării cu populație mai mare de 50 de locuitori
Colectarea și epurarea apelor uzate urbane pentru toate aglomerările din aria delegării mai mari de 2.000 l.e. (locuitori echivalenți);
In cadrul acestui Proiect este in derulare deja Contractul:Asistenţă tehnică pentru pregătirea aplicaţiei de finanţareşi a documentaţiilor de atribuire pentru Proiectul regional de dezvoltare a infrastructurii de apa si apa uzata din județulMureş, in perioada 2014-2020,

 

 

B.     Cerintele Ghidului Solicitantului

În vederea asigurării eligibilității  aplicația de finanțare a acestui Proiect  în curs de elaborarede catre asistenta tehnica  contractată, trebuie sa se conformeze prevederilor Ghidului SolicitantuluiPOIM Axa prioritară 3, Obiectiv specific 3.2, emis de MDRAPFE, versiunea revizuită 2018,atâtdin punct de vedere al formei cât si mai ales cel al conținutului.

Astfel:

In conformitate cu Ghidul solicitantului, Obiectivul specific 3.2 - Creșterea nivelului de colectare și epurare a apelor uzate urbane, precum și a gradului de asigurare a alimentării cu apă potabilă a populației, secțiunea 2.2 Eligibilitatea proiectului, lit.c):

“Obiectivele proiectului trebuie să fie în concordanță cu acțiunile obiectivului specific 3.2. și cu activitățile eligibile prezentate în Secțiunea 1.3.2. din prezentul ghid și corespunde ariei de operare a operatorului regional”.

In același timp, pentru a fi eligibile prin POIM, unitățile administrative teritoriale cu investiții în Proiect trebuie sa îndeplinească toate condițiileprevăzute in Ghidului Solicitantului, printre care: sa fie membre ale Asociației de Dezvoltare Intercomunitara (ADI),sa se afle in aria de operare a Operatorului Regional, sa își delege gestiunea serviciilor de apa si apa uzata, doar operatorului regional, si sa semneze contractul de delegare.Se va tine cont de faptul ca Operatorul Regional(OR) poate acționa numai in baza Contractului de Delegare a Gestiunii Serviciilor ( semnat de ADI si OR).

De asemenea, se vor avea in vedere precizările Ghidului Solicitantului conform cărora ”In cazul in care proiectul regional nu acoperăîntreg necesarul din aglomerările care necesita conformare, UAT-ul poate solicita finanțare pentru completarea investițiilor din alte programe( ex.PNDR), urmând ca operarea sa fie asigurata ulterior de către Operatorul Regional, conform legislației in vigoare( operatorul are drepturi exclusive de operare in aria in care i-a fost încredințată delegarea, conform Legii nr.241/2006 cu modificările și completările ulterioare)”

 

C.    Concluzii

Consideram ca pentru asigurarea eligibilității în vederea obținerii finanțării în cadrul POIM 2014-2020 pentru  investițiile aferente Proiectului este necesar să fie îndeplinte  condițiile mai sus menționate, precum si  conformarea cu toate celelalte prevederi ale Ghidului Solicitantului.

In acest sens, se propune adoptarea unei Hotărâri a Consiliului Local prin care, se aprobă:

·         modalitatea de gestiune a serviciilor publice de alimentare cu apă și de canalizare în comuna Acățari  , respectiv gestiunea delegată

·         delegarea gestiunii serviciilor publice de alimentare cu apă și de canalizare, prin atribuire directă, operatorului regional, precum și  punerea la dispoziția Operatorului Regional a sistemelor de utilități publice aferente serviciilor de utilități publice delegate

·         Contractul de delegare a gestiunii nr.22/202.662/03.05.2010, inclusiv anexele la acesta, conform anexei

·         mandatarea președintelui ADI Aqua Invest Mureș, să semneze în numele şi pe seama comunei Acățari , Actul adițional la contractul de delegare a gestiunii serviciilor publice de alimentare cu apă şi de canalizare, atribuit direct operatorului regional Compania Aquaserv SA.

 

Primar,

Osvath Csaba