17 December 2021

ROMANIA

JUDEŢUL MUREŞ                                                                                    Vizat,

PRIMĂRIA COMUNEI                                                                      Secretar general

ACĂŢARI                                                                                                Jozsa Ferenc

 

PROIECT

HOTÂRÂRE

Privind aprobarea nivelului taxei speciale de salubrizare pentru anul 2022,

În comuna  Acățari

 

 

Consiliul local al comunei Acățari, întrunit în şedinţă ordinară din data de ……………..

Văzând Referat de aprobare nr.8148/2021 al Primarului comunei Acățari,

Raportul de specialitate nr.8157/2021 al Biroului financiar contabil și resurse umane  şi avizul comisiilor de specialitate,

Ţinând cont de prevederile:

- art. 30 din Lege nr. 273/2006 privind finanţele publice locale cu modificările şi completările ulterioare;

- art. 6, alin. 1, lit. „k”, art. 26 alin 1 şi 4 din Legea nr. 101/2006 a serviciului de salubrizare a localităţilor, cu modificările şi completările ulterioare;

- art. 17 alin. 5 lit.”j” din Ordonanța de Urgență nr. 92/2021 privind regimul deșeurilor,

- art. 454 lit.”g” și 484 alin (1)-(3) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare;

- art. 8, alin.(3), lit. „j”și “k” din Legea nr. 51/2006 privind serviciile comunitare de utilităţi publice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;

- art. 9 alin. (1) lit „c” din OUG nr. 196/2005 actualizată, privind Fondul pentru mediu, cu modificările și actualizările ulterioare;

Ţinând cont de prevederile art.7 alin.(13) din Legea nr. 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică, republicată,

 În considerarea prevederilor art.17 din contractul de asociere încheiat la data de 02.11.2009 de către toate UAT din județ,

           În temeiul  prevederilor art.129 alin.(2) lit.”b” și „d” coroborat cu ale alin.(4), lit.”c”  şi ale alin.( 7) lit. „n”  precum şi ale art.139  alin. (1),  coroborat cu alin.(3) lit. „c” din Ordonanța de Urgență nr. 57/2019,  privind Codul  administrativ,

 

HOTĂRĂŞTE

 

Art. 1. Se aprobă nivelul taxei speciale de salubrizare pentru anul 2022, pentru fiecare categorie distinctă de utilizatori, din comuna Acățari  incluzând cota aferentă contribuţiilor legale la Fondul de Mediu, după cum urmează:

· Taxa utilizatori casnici din mediul urban: 11,55 lei/pers/luna+TVA (din care componenta județeană 5,43 lei+TVA, componenta locală 6,12 lei+TVA); valoarea totala cu TVA inclus este de 13,74 lei/pers/luna.

- Taxa utilizatori casnici din mediul rural: 5,20 lei/pers/luna+TVA (din care componenta județeană 2,44 lei+TVA, componenta locală 2,75 lei+TVA); valoarea totala cu TVA inclus este de 6,18 lei/pers/luna.

· Taxa utilizatori non-casnici:   497,54 lei/tonă+TVA (din care componenta județeană 233,84 lei+TVA, componenta locală 263,70 lei+TVA), valoarea totala cu TVA inclus este de 592,07 lei/tona.

Art. 2. Taxa stabilită  la art.1 va fi aplicată începând cu data 1 ianuarie 2022.

Art. 3. Se mandatează Primarul Unităţii Administrativ Teritoriale  Acățari să voteze în cadrul Adunării Generale a Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară Ecolect Mureş nivelul taxei de salubrizare pentru anul 2022, aprobat conform art.1 din prezenta hotărâre.

Art. 4. Prezenta hotărâre se aduce la cunoştiinţa publică prin publicarea pe site-ul Primariei, se comunică ADI Ecolect Mureş și Instituţiei Prefectului şi Compartimentului Impozite şi taxe locale, care răspunde de aducerea sa la îndeplinire.

 

 

                                                                                                                                                Primar,

                                                                                      Osvath Csaba

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ROMÂNIA,

JUDEŢUL MUREŞ

PRIMĂRIA COMUNEI ACĂŢARI

Tel/Fax: 0265 333112, 0265 333298; e-mail: acatari@cjmures.ro, www.acatari.ro

 

 

          Nr. 8148 din  16 decembrie 2021

 

 

                                                                  

Referat de aprobare

la proiectul de hotărâre privind aprobarea nivelului taxei speciale de salubrizare

pentru anul 2022 din localitatea Acățari

 

 

Contractul de asociere pentru Proiectul „Sistem de management integrat al deșeurilor în județul Mures” semnat de către reprezentanții tuturor unităților administrativ teritoriale din județ, asociate în Asociația de Dezvoltare Intercomunitară ECOLECT MURES (ADI Ecolect Mureș), potrivit art. 16 – pentru asigurarea finanțării serviciilor de colectare, transport, sortare, compostare și depozitare,părțile convin de comun acord să stabilească, în condițiile legii, taxe speciale în sarcina beneficiarilor acestor servicii (utilizatori casnici și non casnici).

 Instituirea taxei speciale de salubrizare ca mecanism de finanțare a Sistemului de Management Integrat al Deșeurilor Solide din județul Mures (SMIDS Mureș), este prevăzută în Cererea de finanțare și Analiza Instituțională, anexe ale Contractului de finanțare nr. 99065 din 30.06.2010 pentru proiectul SMIDS Mureș.

Astfel în cursul anului 2020 a fost aprobat de către toate UAT –urile membre ADI Ecolect Mureş,Regulamentul de instituire și administrare a taxei speciale de salubrizare pentru finanţarea sistemului de management integrat al deşeurilor solide menajere și similare în judeţul Mureş.

Taxa specială de salubrizare în județul Mures, s-a constituit pentru susținerea, din veniturile realizate prin aplicarea ei si prin utilizarea integrală a acestora, a următoarelor activități ale serviciului de salubrizare:

• colectarea separată şi transportul separat al deșeurilor municipale și al deșeurilor similare (provenind din activități comerciale din industrie și instituții), inclusiv fracții, colectate separat, fără a aduce atingere fluxului de deșeuri de echipamente electrice și electronice, baterii și acumulatori; sunt incluse aici şi deşeurile periculoase, menajere şi deşeurile voluminoase colectate în cadrul campaniilor de colectare;

• sortarea/transferul deșeurilor municipale și deșeurilor similare prin infrastructura creata in cadrul proiectului SMID;

• administrarea Depozitului zonal de deșeuri.

 

 

În spiritul celor invocate mai sus, a fost elaborat şi îşi produce efectele, regulamentul de instituire si administrare a taxei speciale de salubrizare pentru finanțarea „Sistemului de management integrat al deșeurilor solide menajere si similare din județul MURES”, fiind aprobată şi taxa specială de salubritate pe anul 2020.Ulterior prin prevederile art.9 alin.(1) lit.c) din OUG nr.196/2005 privind fondul de mediul, s-a stabilit că administratorii de depozite trebuie să achite către AFM contribuția pentru economia circulară pentru deșeurile municipale, deșeuri din construcții și desființări, destinate a fi eliminate prin depozitare.

În conformitate cu această anexa, începând cu data de 01.01.2022, nivelul acestei taxe se modifică raportat la cerinţele mai sus indicate, după cum urmează:

· Taxa utilizatori casnici din mediul urban:  13,74 lei/pers/luna;

- Taxa utilizatori casnici din mediul rural:  6,18 lei/pers/luna;

· Taxa utilizatori non-casnici:  592,07 lei/tona.

Deşiîncadrulprocedurilor de elaborare a proiectelor de acte normative,autoritateaadministraţieipubliceare obligativitatea respectării prevederilor legale ale Legii nr.52/2003 privind transparența decizională în administrație publică, republicată, în situaţia dată se impune aprobarea în regim de urgenţă a taxei speciale de salubrizare fiind impetuos necesar ca aceasta să se aplice începând cu data de 01.01.2022,  sens în care pot fi aplicabile prevederile art.7 alin.13 din Legea 52/2003privind adoptarea în sistem de urgenta a procedurii de transparență decizională  a hotărârilor de aprobare a taxei speciale de salubrizare  pentru prestarea activităților specifice de salubrizare derulate în judeţul Mureş.

Circumstanţele excepţionale care determină necesitatea derulării în procedură de urgență a acestui act administrativ sunt date de următoarele considerente :

-      prevederile art.9alin.(1), lit.c) din OUG nr.196/2005 privind fondul de mediul, prin care se prevede faptul că  administratorii de depozite trebuie să achite către AFM contribuția pentru economia circulară pentru deșeurile municipale, deșeuri din construcții și desființări, destinate a fi eliminate prin depozitare, în cuantumul prevăzut în anexa nr. 2. În conformitate cu această anexa, nivelul acestei contribuții este de 80 lei/tonă; În cursul anului 2020 a fost adoptată la nivelul autorităţii publice judeţene şi a consiliilor locale hotărârea privindaprobarea Regulamentului de instituire și administrare a taxei speciale de salubrizare pentru finanţarea sistemului de management integrat al deşeurilor solide menajere și similare în judeţul Mureş.

-      art.17 alin.5 lit. j) din Ordonanța de Urgență nr. 92/2021 privind regimul deșeurilor, instituie autorităților administrației publice locale ale unităților administrativ-teritoriale obligația de include această contribuție în taxă;

-      conform art.26 alin.4 din Legea nr.101 din 2006 cu modificările şi completările ulterioare  “Cuantumul şi regimul tarifelor şi taxelor speciale se stabilesc, se ajustează sau se modifică de către autorităţile administraţiei publice locale, potrivit prevederilor legale în vigoare.”

-      La nivelul judeţului, Sistemul de Management Integrat al Deşeurilor s-a realizat etapizat astfel în cadrul activităţilor de colectare şi transport a deşeurilor municipale s-a început activitatea pe zonele 1,3,4,5,6 şi 7, zona 2 Târgu Mureş, nu operează, licitaţia pentru atribuirea contractului este în curs de desfăşurare,

Întârziere privind stabilirea taxei judeţene datorându-se şi acestui aspect.

 

Tinând cont de datele existente în acest moment precum şi de situaţia reală, taxa fiind obligatoriu a intra în vigoare cu 1 ianuarie 2022.

 

Având în vedere cele de mai sus, propunem spre aprobare  proiectul de hotărâre privind valoarea taxei speciale de salubrizare pentru anul 2022.

 

INIŢIATOR 

                                            PRIMAR

                                             Osvath Csaba

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ROMÂNIA,

JUDEŢUL MUREŞ

PRIMĂRIA COMUNEI ACĂŢARI

Tel/Fax: 0265 333112, 0265 333298; e-mail: acatari@cjmures.ro, www.acatari.ro

 

 

          Nr. 8157 din   16 decembrie 2021

 

RAPORT DE SPECIALITATE

privind aprobarea  nivelului taxei speciale de salubrizare pentru anul 2022

 

Contractul de asociere pentru Proiectul „Sistem de management integrat al deşeurilor în judeţul Mureş” semnat de către reprezentanţii tuturor unităţilor administrativ teritoriale din judeţ, asociate în Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară ECOLECT MURES (ADI Ecolect Mureş), potrivit art. 16 – pentru asigurarea finanțării serviciilor de colectare, transport, sortare, compostare și depozitare,părțile convin de comun acord să stabilească, în condiţiile legii, taxe speciale în sarcina beneficiarilor acestor servicii (utilizatori casnici și non casnici).

Prin HCJ  a fost instituită taxa specială de salubrizare pentru anul 2020.

 Instituirea taxei speciale de salubrizare ca mecanism de finanţare a Sistemului de Management Integrat al Deşeurilor Solide din judeţul Mureş (SMIDS Mureş) este prevăzută în Cererea de finanţare și Analiza Instituţională, anexe ale Contractului de finanţare nr. 99065 din 30.06.2010 pentru proiectul SMIDS Mureş.

Metodologia de calcul, instituire și administrare a taxei speciale pentru serviciul de salubrizare pentru anul 2022a avutla bază următorul cadru legal:

· Legea nr.273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, art. 30;

· Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, cu modificările si completările ulterioare, prevede la art. 454 lit. g) și art. 484;

· Legea serviciului de salubrizare a localităţilor nr. 101/2006,republicată în 2014, cu modificările si completările ulterioare la articolele 25, 26 şi 27;

 · Legea 249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor și a deşeurilor de ambalaje cu modificările și completările ulterioare;

· OUG nr. 196 /2005 actualizată, privind Fondul pentru mediu, cu modificările si actualizările ulterioare;

· Ordonanța de Urgență nr. 92/2021 privind regimul deșeurilor, art. 17 alin. 5 lit.”j”;

· Legea 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările si actualizările ulterioare.

Conform proiectului SMIDS Mureş, taxa de salubrizare este stabilită pentru:

a) - persoane fizice (populaţie/utilizatori casnici)

b) - persoane juridice (agenţi economici/utilizatori non-casnici)

Taxa de salubrizare pentru persoanele fizice este diferenţiată în funcţie de mediul în care locuiesc: mediul urban şi mediul rural;

Taxa de salubrizare pentru persoanele juridice este unică, indiferent de mediul în care își desfăşoară activitatea.

 Taxa de salubrizare include două componente principale :

 1. Componenta locală

2. Componenta judeţeană

1. Componenta locală, care este colectată de fiecare UAT și rămâne la dispoziţia acestuia, cu următoarele subcomponente:

a) TLO - Componenta locală de operare destinată pentru plata costurilor de operare și întreţinere a activităţilor de colectare separată, transport separat, transfer separat și transport separat după transfer, dacă acesta din urma este efectuat de operatorul zonal de colectare și este stabilită pe baza tarifelor propuse în conformitate cu contractele încheiate cu operatorii;

 b) TLC - Componenta locală corespunzătoare contribuţiei de nerealizare a obiectivelor de reducere a cantităţilor de deşeuri încredinţate spre depozitare finală stabilită în OUG 196/2005 cu modificările si completările ulterioare la Art. 9 litera p) și având valorile cuprinse în Anexa 5 din Ordonanța de Urgență nr. 92/2021 privind regimul deșeurilor.

2.Componenta judeţeană, care se colectează de fiecare UAT și se transferă către Consiliul Judeţean Mureş, cu următoarele subcomponente:

a) TJO - Componenta judeţeană de operare, destinată pentru plata operatorilor desemnaţi ai infrastructurii judeţene de gestionare a deşeurilor realizate prin proiectul SMIDS Mureş - respectiv a operatorului staţiei de sortare, transfer, compostare de la Cristești,   și a Operatorului depozitului de deşeuri nepericuloase;

b)TJI - Componenta judeteană de înlocuire și dezvoltare, care corespunde recuperării uzurii morale și fizice a elementelor infrastructurii, precum și finanţării obiectivelor de dezvoltare aprobate;

c)TJC - Componenta judeţeană corespunzătoare contribuţiei pentru economia circulară datorată la Fondul de mediu potrivit prevederilor de la art. 9 litera c) din OUG 196/2005 cu modificările si completările ulterioare și având valorile stabilite in Anexa 2 a OUG 196/2005.

Taxa specială de salubritate se calculează de către ADI Ecolect/Consiliului Judeţean Mureş și se aprobă conform prevederilor legale în vigoare, în funcţie de actualizările/modificările intervenite în structura componentelor acestei taxe.

Taxa specială este exprimată în următoarele unităţi de măsură:

 - pentru utilizatorii casnici, atât din mediul rural, cât și din mediul urban: [(lei/persoana/lună)];

- pentru utilizatorii non-casnici: [(lei/t)].

La stabilirea taxei speciale se va considera asigurarea suportabilităţii de către utilizatori, aşa cum aceasta a fost definita in Aplicaţia de finanţare.

Anexat prezentei vă transmitem calculul taxei de salubrizare pe anul 2022, conform anexei la prezentul raport.

În conformitate cu această anexa, începând cu data de 01.01.2022, nivelul acestei taxe se modifică raportat la cerinţele mai sus indicate, după cum urmează:

· Taxa utilizatori casnici din mediul urban:  13,74 lei/pers/luna;

- Taxa utilizatori casnici din mediul rural:  6,18 lei/pers/luna;

· Taxa utilizatori non-casnici:  592,07 lei/tona.

 

Având în vedere cele de mai sus, apreciem că sunt întrunite condiţiile legale pentru promovarea spre aprobare a acestui proiect de hotărâre.

 

 

                                                                                      Șef Birou financiar contabil,

                                                                                                   Fulop Robert

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ipoteze de calcul pentru     stabilirea  taxelor  și  tarifelor

În vederea calculării taxei pentru anul 2022 au fost luate în considerare cantitățile  de deșeuri generate și colectate în perioada 01.10.2020 – 31.09.2021 de către UAT-rile din fiecare zonă. Deoarece operatorul nu a colectat pe fluxuri separate clar determinate deșeurile municipale (menajere, similare, parcuri și grădini, piețe, stradale), cantitățile au fost corelate cu cantitățile generate și colectate în anul 2020, modificarea numărului real de persoane din zonele urbane și rurale,cu indici de generare și cu cerința din PNGD și PJGD de reducere treptată a cantităților de deșeuri menajere generate.

 

Urban
Rural
Cantitate deșeuri  menajere/similare/reciclabile

36.465,47 to
Cantitate deșeuri menajere/similare/reciclabile

27.536,62to
TOTAL: 64.002,09 to
 

 

 

 

 

 

 

 

A fost luat în considerare numărul real de locuitori comunicat și confirmat de către UAT-rile din cele șase zone.

 

Urban

Nr. locuitori reali

88.560 locuitori
Rural

Nr. locuitori reali

180.661 locuitori
 

1.      Fluxurile de deșeuri reciclabile și de alte categori de deșeuri din Caietele de Sarcini (fără deșeurile voluminoase, periculoase, și din servicii publice) au fost coroborate cu analizele de caracterizare a deșeurilor realizate în anul 2019 și cu prognoza din PJGD.

Compoziție
Zona urbană (%)
Zona rurală (%)
HârtieșiCarton
13.04
12.28
Plastic
10.83
10.10
Metale
2.90
2.30
Sticlă
4.98
4.19
Total recicl.
31.75
28.86
Bio
55.64
57.09
Altele
12.61
14.05
 

2.      Rata minimă de capturare a deșeurilor reciclabile luate în calcul pentru anul 2022 este de 70% din cantitatea generată.

3.      Eficiența  stației de sortare este de minim 75% din cantitatea  intrată.

4.      Eficiența  instalației TMB  este de 20%.

5.      Modul de calcul respectă  modificările legislative introduse prin OUG 74/2018 pentru modificarea și completarea legi 211/2011 privind regimul deșeurilor, a legi 249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor și a deșeurilor de ambalaje și a OUG 196/2005 privind fondul pentru mediu aprobată cum modificări și complectări prin legea 31/2019.

6.      S-au luat în considerare, potrivit reglementărilor în vigoare, sumele estimate a fi recuperate de la OIREP-uri în urma valorificării deșeurilor de ambalaje colectate în cadrul contractelor de delegare (aproximativ 7048,87 tone/anul 2022). Potrivit legislației în domeniul gestionării deșeurilor, OIREP-le asigură plata costului net al gestionării categoriei de deșeuri reciclabile sus menționate.

7.      CNOR-ul nu a fost introdus în taxă deoarece considerăm că este o contribuție în cazul neîndeplinirii obiectivului anual de reducere cu procentul de 60% (OUG Nr.196/2005) a cantităţilor de deşeuri eliminate prin depozitare din deşeurile municipale colectate prin operatorii serviciului public de salubrizare, plata făcându-se pentru diferenţa dintre cantitatea corespunzătoare obiectivului anual de diminuare şi cantitatea efectiv încredinţată spre eliminare.

8.      Modul de calcul pentru agenți economici : se ia în considerare cost/tonă.

9.   Ca urmare a celor prezentate mai sus, cantitățile de deșeuri estimate a fi colectate în anul 2022 sunt cele din Caietele de Sarcini coroborate cu rezultatele activității de monitorizare,și prezentate în tabelul de mai sus. Din cantitatea totală estimată a fi colectată, 25% provine de la agenții economici și instituții publice.

 

Concluziișipropuneri

Având în vedere că

 prin implementarea proiectului SMID în județul Mureș s-a urmărit crearea unui sistem integrat de gestionare a deșeurilor la nivelul întregului județ, atât din punct de vedere tehnic, cât și financiar, se consideră oportun să se realizeze un sistem unitar și în ceea ce privește modalitatea de plată,în ciuda faptului căprin modalitatea de atribuire a contractelor de colectare și transport,în unele cazuri, și de transfer s-au realizat delegări distincte a activităților respective, la nivelul fiecărei zone de management a contractelor. 
crearea acestui mecanism de plată unitar este facilitată de faptul că o serie de activități cum ar fi eliminarea prin depozitare,tratarea mecano-biologică, compostarea, și chiar în anumite cazuri transferul deșeurilor se realizează prin intermediul unui contract aplicabil întregului județ.
prin analiza efectuată, care a avut la baza estimări în funcție de cantitățile de deșeuri gestionate în anul anterior și populația indicată de reprezentanții UAT-urilor deservite, se propune o aplicare a unui tarif/taxe unitare, luându-se în calcul scenariul cel mai defavorabil, căruia îi corespunde cel mai ridicat cost de gestionare.
s-a considerat că nu se pot avea în vedere valorile medii ponderate la nivelul întregului județ, deoarece în mod evident aceasta nu ar permite acoperirea costurilor care depășesc această medie. 
Potrivit planului de evoluție a taxelor aferent proiectului SMID din județul Mureș, actualizat în cursul anului 2019 de Minister, ținând cont de gradul de suportabilitate a populației, valorile maximale aplicabile sunt de: 14,99 lei/pers/lună (cu TVA), în mediul urban, 9,13 lei/pers/lună (cu TVA)  în mediul rural  și 638,81lei/tonă (cu TVA) pentru agenții economici și instituțiile publice.

În urma calculelor rezultate, Taxa și tariful corespunzător situației celei mai defavorabile identificată, valorile rezultate și propuse spre aprobare sunt  de: 13,74 lei/pers/lună (cu TVA) în mediul urban, 6,18 lei/pers/lună (cu TVA)  în mediul rural  și 592,07lei/tonă (cu TVA) pentru agenții economici și instituțiile publice.