STATUTUL
COMUNEI ȘTIUCA
JUDEȚUL TIMIȘ
STATUTUL COMUNEI ȘTIUCA, JUDEȚUL TIMIȘ
Capitolul I Prezentarea generală a unității administrativ-teritoriale
Articolul 1
(1) UAT Știuca, județul Timiș este:
a) unitate administrativ-teritorială de bază din cadrul județului Timiș, România;
b) persoană juridică de drept public, cu capacitate juridică deplină și patrimoniu propriu;
c) subiect juridic de drept fiscal;
d) titulară a drepturilor și obligațiilor ce decurg din contractele privind administrarea bunurilor care aparțin domeniului public și privat al acesteia, precum și din raporturile cu alte persoane fizice sau juridice, în condițiile legii.
(2) UAT Știuca, județul Timiș are codul fiscal: 4357961.
(3) UAT Știuca, județul Timiș cu satele componente: Dragomirești, Oloșag, Știuca (reședința) și Zgribești, conform prevederilor din Sistemul Informatic al Registrului Unităților Teritorial - Administrative din România are următoarele coduri SIRUTA: Comuna Știuca - 158804; Satul Dragomirești - 158822; Satul Oloșag - 158831; Satul Știuca - 158813; Satul Zgribești-158840.
(4) UAT Știuca, județul Timiș are sediul social la adresa: Comuna Știuca, Sat Știuca, nr. 111, cod poștal: 307400, județul: Timiș, România, Tel.: 0256335937, 0256335944, fax: 0256335711, website: https://www.primariastiuca.ro/, e-mail: primaria.stiuca@cjtimis.ro.
(5) Nomenclatorul stradal al comunei este aprobat prin Hotărârea Consiliului Local nr. 152 din 22.12.2022.
(6) Având în vedere însemnele specifice ale UAT Știuca, județul Timiș, se constată următoarele:
a) UAT Știuca, județul Timiș nu are identificată stema comunei.
b) UAT Știuca, județul Timiș nu are elaborat modelul steagului comunei.
c) UAT Știuca, județul Timiș nu are identificat imnul comunei.
Articolul 2
(1) Comuna Știuca (în germană Ebendorf, în maghiară Csukás, în ucraineană Штюка) este situată în sud-estul judeţului Timiş, la 74 km de Timişoara și 14 km de Lugoj.
(2) UAT Știuca, județul Timiș se delimitează din punct de vedere teritorial:
- la nord: comunele V.V. Delamarina şi Găvojdia;
- la est: comunele Gavojdia şi Copăcele;
- la sud: comunele Zorlentu Mare şi Copăcele;
- la vest: comunele Fârliug şi V.V. Delamarina.
(3) UAT Știuca, județul Timiș, potrivit Legii nr. 351/2001 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional, cu modificările și completările ulterioare: satul reședință de comună are rangul IV, iar satele Dragomirești, Oloșag și Zgribești, rangul V. Trecerea localităţilor de la un rang la altul se face prin lege, la propunerea Consiliului Local, cu consultarea prin referendum a populaţiei şi a instituţiilor implicate.
(4) Prezentarea grafică și descriptivă, respectiv suprafețele intravilanului și extravilanului se regăsesc în anexa nr. 2 la prezentul statut.
Articolul 3
(1) Comuna Știuca, județul Timiș este situată în câmpia Lugojului, într-o zonă colinară, la confluenta Râului Spaia cu Râul Timiș, la o altitudine de 196 m de la nivelul Mării Adriatice.
(2) Pe teritoriul Comunei Știuca, județul Timiș se regăsesc o floră și faună, specifică zonei de câmpie care se îmbină cu dealul. Acestea sunt foarte diverse și cuprind numeroase specii.
(3) UAT Știuca, județul Timiș dispune de diferite soluri în funcție de variaţiile condiţiilor climatice, desfăşurarea pe verticală și orizontală a reliefului, etc.
(4) Hidrografia, flora, fauna și tipul solurilor de pe raza teritorială a Comunei Știuca, județul Timiș se regăsesc în anexa nr. 3 la prezentul statut.
Articolul 4
(1) UAT Știuca, județul Timiș a fost organizată prin Legea nr.2 din 16 februarie 1968 privind organizarea administrativă a teritoriului Republicii Socialiste România, republicată (publicată în Monitorul Oficial nr. 54 din 27 iulie 1981), cu modificările și completările ulterioare.
(2) Comuna Știuca, județul Timiș are o bogată istorie ce merge în urmă cu sute de ani, fiind atestată documentar pentru prima dată încă din secolul al 13-lea.
(3) Evoluția istorică a comunei Știuca, județul Timiș se regăsește în anexa nr. 4 la prezentul statut.
Articolul 5
(1) Populația Comunei Știuca, județul Timiș, potrivit Direcţiei Judeţene de Statistică Timiș, conform rezultatelor provizorii ale Recensământului Populației și Locuințelor runda 2021 (RPL2021) este de 2160 de locuitori, în creștere cu 347 de locuitori față de anul 2011, când număra 1813 locuitori.
(2) Aspectele privind numărul populației se actualizează în urma recensământului în vederea respectării dreptului cetățenilor aparținând unei minorități naționale de a folosi limba lor maternă în relația cu administrația publică locală și cu serviciile deconcentrate.
(3) Componența și structura populației UAT se regăsește în anexa nr. 5 din prezentul statut.
Capitolul II Autoritățile administrației publice locale
Articolul 6
(1) Autoritățile administrației publice locale sunt:
a) Consiliul Local al comunei Știuca, județul Timiș - autoritate deliberativă de la nivelul UAT Știuca, județul Timiș. Consiliul Local al comunei Știuca este format din 11 membri;
b) primarul Comunei Știuca, Bejera Vasile, ca autoritate executivă;
c) viceprimarul comunei, Bohar Andrei, ales de către Consiliul Local.
(2) Apartenența politică a consilierilor locali este următoarea:
- 5 consilieri – Partidul Național Liberal - PNL,
- 2 consilieri – Partidul Social Democrat - PSD,
- 2 consilieri – Partidul Mișcarea Populară - PMP,
- 1 consilier – Uniunea Ucrainenilor din România – UUR,
- 1 consilier – Partidul Verde - PV.
(3) Consiliul Local al Comunei Știuca, județul Timiș s-a constatat ca legal constituit prin Ordinul prefectului județului Timiș, nr. 629 din 21.10.2020, ședința de constituire având loc pe 27.10.2020 în sala de ședințe a primăriei comunei Știuca.
(4) Pe durata mandatului Consiliului local au fost constituite trei comisii de specialitate (conform Hotărârii Consiliului Local, nr. 43/12.11.2020 și HCL de actualizare a comisiilor, nr. 121/15.09.2022), în principalele domenii de activitate, după cum urmează:
a) Comisia pentru probleme de economie, buget, finanțe, impozite și taxe, administrație locală, patrimoniu, administrarea domeniului public și privat al comunei – Comisia nr. 1 -5 consilieri;
b) Comisia pentru probleme de activități social-culturale, sportive și de agrement, sănătate, familie, muncă, protecția socială și protecția copilului, tineret, sport, juridică, activitate științifică și relațiile cu cultele – Comisia nr. 2 – 3 consilieri;
c) Comisia pentru probleme de dezvoltarea urbanistică și amenajarea teritoriului, tulburarea ordinii și liniștii publice, cultură, știință, învățământ, turism, culte, protecția mediului și relații internaționale Comisia nr. 3 – 3 consilieri;
(5) Componența nominală, perioada/perioadele de exercitare a mandatelor aleșilor locali, precum și apartenența politică a acestora, începând cu anul 1992, sunt prevăzute în anexa nr. 6.a la prezentul statut, respectiv în anexa nr. 6.b la prezentul statut, după caz.
Articolul 7
(1) Autoritățile administrației publice locale au dreptul de a conferi și retrage titlul de cetățean de onoare persoanelor fizice române sau străine pentru UAT Știuca, județul Timiș.
(2) Autoritățile administrației publice locale conferă titlul și certificatul de fiu/fiică al/a comunei, în cadrul unei festivități organizate de către primar, persoanelor născute în comună la împlinirea vârstei de 18 ani.
(3) Persoanelor fizice române sau străine, cu merite deosebite în domeniul politic, economic, social, cultural, sau altor persoane importante, reprezentative pentru comună, li se poate conferi, în condițiile legii, titlul de cetățean de onoare al comunei. Acestor persoane li se acordă o diplomă și un medalion.
(4) Criteriile potrivit cărora autoritățile administrației publice locale au dreptul de a conferi și retrage titlul de cetățean de onoare persoanelor fizice române sau străine, precum și procedura aplicabilă pentru acordarea titlului și certificatului de fiu/fiică al/a comunei Știuca, județul Timiș se regăsesc în anexa nr. 7 la prezentul statut.
(5) UAT Știuca, județul Timiș are declarat un Cetăţean de Onoare al comunei: conform Hotărârii Consiliului local, nr. 63 din 19.12.2018, se conferă titlul de Cetățean de onoare al comunei Știuca și se acordă diploma de onoare, domnului Gheorghe Hleba, președintele Uniunii Ucrainenilor din România - Organizația Județeană Timiș.
Capitolul III Căi de comunicații
Articolul 8
(1) Raza teritorială a UAT Știuca, județul Timiș este tranzitată de rețeaua de transport, potrivit prevederilor Legii nr. 363/2006 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului național - Secțiunea I - Rețele de transport, cu modificările și completările ulterioare.
(2) Rețeaua rutieră de transport este formată, potrivit Ordonanței Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările și completările ulterioare, din drumuri de interes național, județean și drumuri de interes local, astfel cum sunt prezentate în anexele nr. 8.a, nr. 8.b la prezentul statut.
(3) Comuna Știuca, județul Timiș este străbătută de drumurile județene DJ 584, DJ584A și drumurile comunale DC 129, DC 133, DC 137 și DC 279.
(4) UAT Știuca, județul Timiș nu dispune de rețea de cale ferată (până la cea mai apropiată stație de cale ferată sunt 6,1 km), rețea de căi navigabile interioare și porturi, rețea de aeroporturi, rețea de transport combinat.
Capitolul IV Principalele instituții care își desfășoară activitatea pe raza teritorială a unității administrativ-teritoriale
Articolul 9
(1) Rețeaua școlară de la nivelul UAT Știuca, județul Timiș își desfățoară activtatea în conformitate cu prevederile Legii educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare.
(2) Pe raza teritorială a UAT Știuca, județul Timiș își desfășoară activitatea un număr total de 4 unități de învățământ de stat preuniversitar, cu personalitate juridică de stat – Școala Gimnazială Știuca, care are arondate 3 unități școlare: Școala primară din Dragomirești și două Grădiniţe cu program normal în localitățile Știuca și Dragomirești.
(3) Prin Hotărâri ale Consiliului local Știuca, anual se aprobă organizarea reţelei unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat din comuna Ştiuca ce va funcţiona în anul şcolar curent sau următor.
(4) Unitățile de învățământ și furnizorii de educație prevăzuți la alin. (1) sunt prezentate în anexa nr. 9 la prezentul statut.
(5) UAT Știuca susține unitățile de învățământ și furnizorii de educație prevăzuți la alin. (1) potrivit prevederilor Legii nr. 1/2011.
Articolul 10
(1) Pe raza teritorială a UAT Știuca, județul Timiș își desfășoară activitatea instituții culturale, care asigură promovarea programelor, proiectelor și acțiunilor culturale organizate în cadrul comunei, precum accesul publicului la manifestări culturale, artistice și educaționale variate, astfel ca: festivaluri, evenimente multiculturale și interdisciplinare, expoziții, concerte, reprezentații de teatru, spectacole, lansări de carte și publicații periodice, cursuri de artă pentru toate categoriile de public.
(2) În comuna Știuca, județul Timiș își desfășoară activitatea cămine culturale în toate cele patru sate ale comunei și Biblioteca comunală din satul de reședință.
(3) Pe raza teritorială a UAT Știuca, județul Timiș se organizează manifestări culturale sau alte manifestări menite să mobilizeze cetățenii comunei la activități diverse, inclusiv culturale, cum ar fi Zilele comunei Știuca sau Ruga și hramul bisericilor ortodoxe din Știuca, Oloșag și Zgribești.
(4) UAT Știuca, județul Timiș participă, când este cazul, la finanțarea manifestărilor culturale de la bugetele locale, din venituri proprii (Consiliul Local Știuca), fonduri externe rambursabile și nerambursabile, contracte cu terții, după caz, potrivit legii, și de la Consiliul Județean Timiș.
(5) Tipul și denumirea instituțiilor de cultură ori tipul și denumirea manifestărilor culturale se regăsesc în anexa nr. 9 la prezentul statut.
Articolul 11
(1) Pe raza teritorială a UAT Știuca, județul Timiș activează unități prin care se asigură asistența medicală în conformitate cu prevederile legale în domeniul sănătății pentru: supravegherea stării de sănătate publică, evaluarea factorilor de risc din mediu, promovarea sănătății și educația pentru sănătate, intervenția integrată cu măsurile și acțiunile preventive de asistență meidcală și educațională, realizarea altor acțiuni de sănătate publică de interes local, inițiate sau care au acordul Ministerului Sănătății și/sau Direcției Județene de Sănătate Publică.
(2) Asistența medicală prevăzută la alin. (1) se realizează prin dispensarul uman din reședința de comună cu 3 puncte sanitare, câte unul în fiecare localitate, dispensarul veterinar, un cabinet stomatologic și o farmacie.
(3) UAT Știuca, județul Timiș participă la finanțarea activităților de asistență de sănătate publică de la bugetul local, din venituri proprii, potrivit legii.
(4) Lista cu numărul și denumirea unităților prin care se asigură asistența medicală sunt prezentate în anexa nr. 9 la prezentul statut.
Articolul 12
(1) Pe raza teritorială a UAT Știuca, județul Timiș se asigură servicii sociale definite în Legea asistenței sociale nr. 292/2011, cu modificările și completările ulterioare.
(2) UAT Știuca, județul Timiș are constituit Compartiment de asistenţă socială, în cadrul căruia activează un Inspector superior.
(3) Lista cu tipul serviciilor sociale asigurate de UAT Știuca, județul Timiș se regăsește în anexa nr. 9 la prezentul statut.
Articolul 13
Pe raza teritorială a UAT Știuca, județul Timiș nu își desfășoară activitatea instituții de presă în domeniul presei scrise, media on-line și/sau, după caz, media audiovizual.
Articolul 14
(1) Pe raza teritorială a UAT Știuca, județul Timiș își desfășoară activitatea Baza sportivă şi de agrement: sala de educație fizică și sport din localitatea Ştiuca, terenuri de minifotbal cu gazon sintetic şi nocturnă în localitățile Știuca și Dragomirești, terenuri de minifotbal cu gazon natural în localitățile Oloșag și Zgribești.
(2) Conducerea primăriei Știuca întrepinde măsuri și contribuie la creearea unor condiţii pentru locuitorii comunei privind agrementul, petrecerea timpului liber, odihnă, creşterea gradului de sănatate şi a confortului psihic. Astfel, pentru perioada 2023-2026 sunt planificate: Modernizarea și dotarea terenurilor de sport multifuncționale în satele comunei; Construcția unor piste de biciclete în interiorul acestor sate; Amenajarea unui teren pentru tenis de câmp în satul Știuca; Modernizarea și dotarea Bazei sportive actuale, construirea unor tribune; Constructia unei Săli de sport în satul Știuca, cu o capacitate de 300 locuri; Inițierea și organizarea unor competiții sportive locale, zonale și județene; Achiziționarea unui Autocar pentru activitățile sportive și culturale de pe raza comunei Știuca; Susținerea echipelor sportive de pe raza comunei Știuca prin dotarea cu echipament sportiv, material sportiv, burse sportive..e.t.c.
(3) Lista cu activități în domeniul tineretului și sportului în cadrul UAT Știuca, județul Timiș se regăsește în anexa nr. 9 la prezentul statut.
Capitolul V Funcțiuni economice ale unității administrativ-teritoriale
Articolul 15
(1) UAT Știuca, județul Timiș, cu o populatie foarte tânără, are un mediu de afaceri în curs de dezvoltare, în care trendul de dezvoltare și spiritul antreprenorial este unul ascendent. Ponderea cea mai mare o deţin activitățile: comercială, agricolă, zootehnică, construcțiile, serviciile și producția non – agricolă.
(2) Prin Hotărârea Consiliului local, nr. 50 din 26.11.2020, a fost aprobată elaborarea Strategiei de dezvoltare locală pentru perioada 2021-2027 a comunei Știuca, județul Timiș.
(3) Principalele funcțiuni economice, capacități de producție diversificate din sectorul secundar și terțiar, precum și din agricultură sunt prevăzute în anexa nr. 10 la prezentul statut.
Capitolul VI Bunurile din patrimoniul unității administrativ-teritoriale
Articolul 16
(1) Patrimoniul UAT Știuca, județul Timiș este compus din bunurile mobile și imobile care aparțin domeniului public și domeniului privat al UAT Știuca, județul Timiș, precum și din totalitatea drepturilor și obligațiilor cu caracter patrimonial.
(2) Inventarul bunurilor imobile din domeniul public al UAT Știuca, județul Timiș, este întocmit și atestat prin Hotărârea Guvernului, nr. 977/05.09.2002 privind atestarea domeniului public al judeţului Timiș, precum şi al municipiilor, oraşelor şi comunelor din judeţul Timiș, cu modificările şi completările ulterioare, Anexa 74.
(3) Inventarul bunurilor aflate în patrimoniul UAT Știuca, județul Timiș, întocmit și atestat în conformitate cu prevederile art. 289 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, se regăsește în anexa nr. 11 la prezentul statut.
(4) Inventarul bunurilor aflate în patrimoniul UAT Știuca, județul Timiș se actualizează ori de câte ori intervin evenimente de natură juridică și se publică pe pagina de internet a UAT Știuca, județul Timiș în secțiunea dedicată acestui statut.
Capitolul VII Serviciile publice existente
Articolul 17
(1) Serviciile comunitare de utilități publice furnizate la nivelul UAT Știuca, județul Timiș sunt, după caz:
a) serviciul public de alimentare cu apă și canalizare menajeră, existând un sistem de alimentare cu apă potabilă, ce implică foraje și stații de tratare, în 4 localităti. Aquatim S.A. este operatorul regional al serviciilor de utilitate publică, de alimentare cu apă și canalizare, pe aria județului Timiș. În localităţile Oloșag, Dragomirești și Zgribești nu existaă reţea de canalizare. Canalizarea și evacuarea apelor pluviale se realizează printr-o rețea de rigole, unele betonate, altele cu margini de pământ taluzate, în lungime de 35 km la nivelul întregii comune, rigole care comunică cu canale colectoare. Rigolele sunt întreținute periodic prin acțiuni ale administrației locale. Totodată, în iulie 2022, s-a semnat contractul de lucrări pentru proiectarea și execuția unor stații de tratare în comuna Știuca (care face parte din „Proiectul regional de dezvoltare a infrastructurii de apă și apă uzată din județul Timiș, în perioada 2014-2020” (cod SMIS 2014+ 125651), parte a POIM), iar în septembrie 2022 a fost aprobată cererea de finanțare prin Programul Național „Anghel Saligny” pentru realizare canalizare în satele Oloșag și Dragomirești și extindere stație de epurare în localitatea Știuca.
b) serviciul public de transport, furnizat de firme private de transport persoane în toate satele comunei și de transport mărfuri cu sediul sau puncte de lucru în comună și în reședința de județ.
c) serviciul public de salubrizare se realizează prin aderarea la Asociația de Dezvoltare Intercomunitară de utilități publice pentru serviciul de salubrizare a localităților ADID Timiș.
(2) Alte servicii publice:
a) Comuna Știuca, județul Timiș este racordată la sistemul Național de Telecomunicații prin intermediul unei centrale telefonice automate amplasate în zona centrală a localității Știuca. Locuitorii comunei Știuca beneficiază de majoritatea mijloacelor moderne de comunicare – telefonie fixă şi mobilă, internet, televiziune prin cablu, televiziune prin satelit. Reţelele de comunicaţii sunt: Vodafone, Orange, RDS&RCS, Telekom România. Comuna este echipată cu o centrală telefonică automată digitală. Rețeaua de telefonie fixă este asigurată de RDS&RCS. Accesul la internet este asigurat pe raza teritorială a comunei.
b) Există rețele de iluminat public în toate comunele teritoriului acoperit de Parteneriatul Caraș Timiș. Conducerea a modernizat iluminatul public prin montarea de lămpi cu led, în toate satele comunei și intenționează extinderea lui spre PUZ-ul nou și zonele din comună cu potențial economic.
c) UAT Știuca, județul Timiș nu dispune de sistem de supraveghere video și internet în spațiile publice, dar există sisteme de supraveghere video în toate instituțiile și clădirile publice, în școli și grădinițe.
d) În comuna Știuca există un Oficiu Postal.
Articolul 18
(1) Alimentarea cu energie electrică în comuna Știuca se realizează din Sistemul Energetic Naţional. Comuna Știuca beneficiaza de un sistem de rețele de utilitate publică privind alimentarea cu energie electrică pentru întreaga comună. Toate gospodăriile din comună sunt racordate la reţeaua de energie electrică, existând şi posibilităţi de extindere a reţelei. Astfel, conform Hotărârii CL, nr. 8/30.01.2023, a fost aprobat obiectivul de investiții ”Extindere rețea electrică de interes public din zona PUZ locuințe și funcțiuni complementare-130 locuri de consum, în localitatea Știuca, județul Timiș”.
(2) Transportul și distribuția energiei electrice de pe raza teritorială a UAT Știuca, județul Timiș sunt furnizate de E-Distribuţie Banat.
Articolul 19
Realizarea unui sistem de alimentare cu gaze naturale în comuna Știuca este una dintre prioritățile administrației. Comuna Știuca nu beneficiază în prezent de racordare la reţeaua de gaz metan, fiind folosite sisteme individuale de încălzire, cu combustibil solid. Totodată, prin Hotărârea Consiliului Local, nr. 21 din 18 aprilie 2022, privind aprobarea obiectivului de investiții ”Înființare sistem inteligent de distribuție gaze în comunele Boldur, Nițchidorf, Darova, Pădureni, Racovița, Sacoșu Turcesc, Tormac, Victor Vlad Delamarina, Știuca, Găvojdia și extindere rețea distribuție gaze în comuna Belinț, județul Timiș” a fost aprobată includerea prin ADI Distribuție Gaz Timiș Centru a unei finanțări prin PNI ”Anghel Saligny”. Având în vedere că magistrala care trece prin municipiul Lugoj se află la o distanță de 7 km de comuna Știuca, există condițiile de acces la rețeaua de gaz metan.
Articolul 20
(1) Serviciul public de administrare a domeniului public al UAT Știuca, județul Timiș este asigurat de către primărie prin Compartimentul Administrativ.
(2) Asigurarea liniștii și ordinii publice în cadrul comunității locale reprezintă atribuții principale ale Primarului și Consiliului Local, fiind asigurate prin intermediul Postului Comunal de Poliție Știuca.
Capitolul VIII Atribuirea și schimbarea denumirilor de străzi, piețe și de obiective de interes public local
Articolul 21
(1) UAT Știuca, județul Timiș atribuie sau schimbă denumirile de: străzi, piețe și de obiective de interes public local, precum și pentru obiective și instituții de interes local aflate în subordinea sa, cu respectarea prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 63/2002 privind atribuirea sau schimbarea de denumiri, aprobată cu modificări prin Legea nr. 48/2003, cu modificările și completările ulterioare.
(2) În situația în care, prin proiectele de hotărâri ale consiliilor locale, se propune atribuirea ca denumire a unor nume de personalități ori evenimente istorice, politice, culturale sau de orice altă natură ori schimbarea unor astfel de denumiri, aceste hotărâri vor putea fi adoptate numai după ce au fost analizate și avizate de comisia județeană de atribuire de denumiri, în conformitate cu prevederile Ordonanței Guvernului nr. 63/2002 privind atribuirea sau schimbarea de denumiri, aprobată cu modificări prin Legea nr. 48/2003, cu modificările și completările ulterioare.
(3) Schimbarea denumirilor instituțiilor publice și a obiectivelor de interes județean, se face prin hotărâre a consiliului județean, cu avizul consiliului local pe al cărui teritoriu administrativ sunt amplasate instituțiile și obiectivele în cauză, în conformitate cu prevederile Ordonanței Guvernului nr. 63/2002 privind atribuirea sau schimbarea de denumiri, aprobată cu modificări prin Legea nr. 48/2003, cu modificările și completările ulterioare.
Capitolul IX Societatea civilă, respectiv partidele politice, sindicatele, cultele și organizațiile nonguvernamentale care își desfășoară activitatea în unitatea administrativ-teritorială
Articolul 22
(1) UAT Știuca, județul Timiș are intenția să realizeze un cadru de cooperare sau asociere cu organizații neguvernamentale, asociații și cluburi sportive, instituții culturale și artistice, organizații de tineret, în vederea finanțării și realizării unor acțiuni sau proiecte care vizează dezvoltarea comunității.
(2) UAT Știuca, județul Timiș acordă o atenție deosebită proiectelor culturale și educative cu caracter local, regional, național, european și internațional, care se încadrează în strategia de dezvoltare a unității administrativ- teritoriale.
(3) UAT Știuca, județul Timiș poate acorda finanțări nerambursabile de la bugetul local, în baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finanțărilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activități nonprofit de interes general, cu modificările și completările ulterioare.
Articolul 23
(1) Pe teritoriul UAT Știuca, județul Timiș își desfășoară activitatea 5 partide politice, înființate în condițiile Legii partidelor politice nr. 14/2003, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
(2) Lista partidelor politice care își desfășoară activitatea în UAT Știuca, județul Timiș se găsește în anexa nr. 12 la prezentul statut.
Articolul 24
(1) Pe teritoriul UAT Știuca, județul Timiș nu își desfășoară activitatea organizații sindicale.
(2) În UAT Știuca, județul Timiș își desfășoară activitatea asociații profesionale, asociații menționate în anexa 12 la prezentul statut.
Articolul 25
(1) În comuna Știuca, din punct de vedere confesional, nu există o religie majoritară, locuitorii fiind ortodocși, penticostali, ortodocși de rit vechi, baptiști și romano-catolici.
(2) Lista cu denumirile lăcașelor aparținând cultelor religioase prevăzute la alin. (1) se regăsește în anexa nr. 12 la prezentul statut.
Capitolul X Participare publică
Articolul 26
Populația din UAT Știuca, județul Timiș este consultată și participă la dezbaterea problemelor de interes local sau județean, după caz, astfel:
a) prin intermediul referendumului local, organizat în condițiile legii;
b) prin intermediul adunărilor cetățenești organizate pe sate, după caz;
c) prin dezbaterile publice asupra proiectelor de acte administrative;
d) prin participarea la ședințele consiliului local sau județean, după caz;
e) prin alte forme de consultare directă a cetățenilor, stabilite prin regulamentul de organizare și funcționare al Consiliului Local.
Articolul 27
În funcție de obiectul referendumului local, modalitatea de organizare și validare a acestuia se realizează cu respectarea prevederilor Legii nr. 3/2000 privind organizarea și desfășurarea referendumului, cu modificările și completările ulterioare sau ale Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare, după caz.
Capitolul XI Cooperare sau asociere
Articolul 28
UAT Știuca, județul Timiș se asociază sau cooperează, când este cazul, cu persoane juridice de drept public sau de drept privat române sau străine, în vederea finanțării și realizării în comun a unor acțiuni, lucrări, servicii sau proiecte de interes public local cu respectarea prevederilor art. 89 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare.
Articolul 29
UAT Știuca, județul Timiș aderă, când este oportun, la asociații naționale și internaționale ale autorităților administrației publice locale, în vederea promovării unor interese comune.
Articolul 30
Programele, proiectele sau activitățile, după caz, a căror finanțare se asigură din bugetul local, prin care se promovează/consolidează elemente de identitate locală de natură culturală, istorică, obiceiuri și/sau tradiții, se regăsesc în anexa nr. 14 la prezentul statut.
Capitolul XII Dispoziții tranzitorii și finale
Articolul 31
Anexele nr. 1-14 fac parte integrantă din prezentul statut, aprobat prin Hotărârea Consiliului Local nr.
Articolul 32
Orice modificare care are ca obiect modificarea Statutului UAT Știuca, județul Timiș sau a anexelor acestuia se realizează numai prin hotărâre a autorității deliberative.
Articolul 33
Anexa nr. 11 la prezentul statut se actualizează ori de câte ori intervin evenimente de natură juridică.
Articolul 34
Prezentul statut și anexele acestuia, cu excepția celei prevăzute la art. 33 se actualizează, în funcție de modificările și completările apărute la nivelul elementelor specifice ale acestora, cel puțin o dată pe an.
ANEXE
Anexa nr. 1.a la statut
Descrierea și semnificațiile elementelor însumate ale stemei unității administrativ-teritoriale:
UAT Știuca, județul Timiș nu are aprobat un model al stemei comunei prin Hotărâre de Guvern.
Anexa nr. 1.b la statut
Descrierea și semnificațiile însumate ale modelului steagului, precum și modalitățile de utilizare, conform prevederilor legale:
UAT Știuca, județul Timiș nu are elaborat modelul Steagului comunei.
Anexa nr. 1.c la statut
Titlul, textul și muzica Imnului, precum și modalitățile de utilizare, conform prevederilor legale.
UAT Știuca, județul Timiș nu are identificat Imnul comunei.
Anexa nr. 2 la statut
Prezentarea grafică și descriptivă, respectiv suprafețele intravilanului și a extravilanului localității
(1) UAT Știuca se situează în sud-estul judeţului Timiş, într-o zonă colinară și de câmpie, suprafața căreia este fragmentată de numeroase depresiuni continue sau izolate, slab pronunțate, rezultate din eroziunile apelor sau de tasări locale.
(2) UAT Știuca, județul Timiș este formată din satele, Știuca (reședința de comună), Dragomirești, Oloșag și Zgribești.
(3) UAT Știuca, județul Timiș este amplasată la o distanță de 14,1 km de municipiul Lugoj și la 71 km de municipiul Timișoara.
Știuca
Dragomirești,
Oloșag
Zgribești
Suprafața teritoriului administrativ al comunei este structurat după cum urmează :
- fondul funciar (terenuri agricole, suprafețe împădurite)
- terenuri agricole :
· consiliul local 576 ha;
· izlaz comunal 1225 ha;
· individuali 5873 ha;
· alți posesori 1101 ha;
- terenuri forestiere: 1299 ha;
- terenuri neagricole : 1864 ha.
Suprafața teritoriului administrativ al Comunei Știuca este de 10.387 ha din care :
- 8.634 ha - agricol (arabil, fânețe, pășuni, livezi);
- 1.299 ha - păduri;
- 350 ha - neproductiv (drumuri, curți, construcții).
Principalele categorii de folosinţă
Suprafaţă
(ha)
Total suprafaţă, din care:
10387
Agricol, din care
8634
Arabil
4489
Păşuni
3345
Fânețe
558
Livezi
241
Păduri
1299
Ape
35
Drumuri
195
Curți, construcții
155
Anexa nr. 3 la statut
Hidrografia, flora, fauna și tipul solurilor de la nivelul unității administrativ-teritoriale
Comuna Știuca este situată în Câmpia Lugojului, care se întinde pe teritoriul comunei la o altitudine ce se încadrează între 80 și 100 metri. De asemenea, comuna Știuca este poziționată în dealurile relativ împădurite de la sud de Lugoj.
I. Hidrografia
Rețeaua hidrografică a comunei Știuca este constituită din pâraie mici după cum urmează:
- Pârâul Ştiuchiţa, care curge pe teritoriul localității Știuca;
- Pârâul Cernabora, care curge pe teritoriul localităților Dragomirești şi Oloșag, cu un baraj de reglare a debitului pentru râul Timiș;
- Pârâul Valea Iancului şi pârâul Seliște - pe teritoriul localității Zgribești.
În localitățile comunei din zona colinară sunt întâlnite izvoare de apă potabilă care sunt utilizate de locuitori pentru nevoile proprii (consum propriu sau pentru animale).
II. Flora
Flora comunei Știuca este specifică zonei de câmpie care se îmbină cu dealul. Vegetația este caracteristică silvostepei și trece de la culturile agricole la pomii fructiferi şi la pădurile de foioase.
Zonele de deal ale comunei sunt reprezentate prin: păduri de stejar și amestec fag cu stejar, pajiști de dealuri și fânețe. Astfel, pot fi menționate următoarele specii: gorun, stejar brumăriu, stejar pufos, jugastru, tei alb, corn, arin negru, alun, porumbar.
Zona de câmpie este folosită pentru diverse culturi precum grâul, cartoful, orzul, porumbul, livezi de pomi fructiferi.
Pe văile largi, cu apa freatică mai aproape de suprafaţă, se întâlnesc pâlcuri de salcie şi sălcete, plop alb şi negru, plop piramidal, curpen, măceş, iar pe ravenele consolidate se dezvoltă specii ca salcâmul, părul pădureţ, viţă sălbatică, roşcov sălbatic.
Pajiştile din zona de şes sunt reduse ca întindere, fiind constituite din specii, precum raigras, păiuş, iarba câmpului, golomăţ, coada vulpii, Lotus (ghizdei), trifoi.
În formele microdepresionare din luncă şi pe firele de vale se dezvoltă asociaţii rogoz, rugină şi mai rare de papură, stuf, însoţite de tătăneasă, ismă, dentiţă.
Pe ogoare, pe haturi şi pe mirişti cresc următoarele flori şi plante sălbatice: trei fraţi pătaţi, traista ciobanului, urda vacii, scânteiuţa, urzica moartă și vie, vineţica, păpădia, rapiţa sălbatică, macul
de câmp, neghina, bozul, pălămida, troscoţelul, etc.
III. Fauna
Fauna comunei este caracteristică zonelor de câmpie și deal și este bogată în animale salbatice. Dintre cele mai răspândite specii se pot menţiona: iepurele, şoarecele pitic, bursucul, vulpea, mistreţul, căprioara.
Fauna ornitologică este reprezentată prin: fazan, pupăză, privighetoare, mierla neagră, pitulicea, ciocănitoarea, ghionoaia, turturica, dumbrăveanca, grangurul. Se întâlnesc de asemenea şi reptile, răspândite atât în păduri cât şi pe terenurile de cultură şi păşune: şopârla cenuşie, guşterul, năpârca, şarpele de casă, şarpele de apă, salamandra.
Fauna ihtiologică este reprezentată prin: mreană, oblaţ, boiştean, bibanul soare, scobarul, porcuşorul de nisip.
În comuna Stiuca locuitorii cresc cornute mari, cabaline, ovine, porcine. Este o tradiție a Bănățeanului de a avea animale şi păsări frumoase în gospodărie.
IV. Soluri
Pe teritoriul judeţului Timiș se găsesc o gamă variată de soluri, această diversitate rezultând din acţiunea complexă exercitată de condiţiile litologice, formele de relief, factori hidrogeologici, hidrologici precum şi cei topoclimatici.
Din punct de vedere al formelor de relief, comuna Știuca are atât zonă de câmpie cât și colinară, care face parte din Dealurile Sacoșului. Caracteristicile pedologice ale solului: sunt specifice dealurilor subcarpatice, fiind alcătuite predominant din pietrișuri, nisipuri şi argile aduse de apele curgătoare. Din loc în loc sunt culmi şi măguri formate din roci cristaline, magmatice etc. Resursele de sol de câmpie, care sunt dominante, sunt reprezentate prin soluri fertile, adică terenurile arabile și pajiști de câmpie.
Zona nu este supusă riscurilor seismice majore, deoarece nu se află pe o placă tectonică activă, fiind înregistrate doar seisme cu intensitate mică.
V. Resursele de subsol
Resursele naturale de subsol de pe raza comunei Știuca cuprind zăcăminte de argilă. Pe o suprafaţă semnificativă se identifică un podzol secundar cenuşiu, slab hleizat, lutos-mâlos pe argile diluviale. Acestea s-au format pe terasa piemontană, în locuri plane, cu posibilităţi reduse de scurgere a apelor de suprafaţă. Roca mamă este alcătuită din argile diluviale grele.
Din suprafaţa comunei cea mai mare întindere de pământ este cel arabil - un sol cu productivitate scăzută folosită aproape complet ca teren arabil. Are un conţinut bogat în humus şi azot, dar sărac în fosfor nobil şi potasiu. Solul brun pe terasa actuală ocupă locul al doilea.
VI. Clima
Clima este specifică topoclimatului dealurilor din zona Banatului (cu ierni blânde, veri calde, două maxime de precipitații în mai-iunie şi decembrie și cu frecvența maselor de aer sudice).
Anexa nr. 4 la statut
Datele privind înființarea UAT Știuca, județul Timiș,
prima atestare documentară, precum și evoluția istorică
Teritoriul în care se află în prezent comuna Știuca, județul Timiș a aparținut cândva comitatului de Caras, atestat documentar încă din secolul al 13-lea. Apoi, au urmat invaziile tătarilor, după care, în secolul al 15-lea a apărut pericolul turcesc. Împotriva turcilor au luptat Ioan de Hunedoara și Matei Corvin. După răscoala lui Gheorghe Doja, statul maghiar slăbit nu a mai putut ține piept atacurilor turcești și, după înființarea Pasalâcului turcesc de la Buda, în anul 1552, cea mai mare parte a Banatului cade în mâna turcilor, constituindu-se pasalâcul de Timișoara. Zona Banatul Lugoj-Caransebes, condusă de un ban, a fost sub conducerea principelui Transilvaniei. Din acea perioadă începe istoria localităților din comuna Știuca:
- în 1585 – prima atestare documentară a teritoriului unui sat părăsit (prediu), terra Stukath;
- în perioada 1635-1638 – este amintit satul Zgribeşti, legat de numele unui mic nobil, nemeşul Ioan Zgriba, urmaşul lui Mihai Zgriba, şi el amintit în documente la secolul al XVI-lea;
- în 1785 – localitatea a fost reîntemeiată de colonişti germani sub numele de Ebendorf, fiind folosit uneori şi numele de Dombovicza;
- în 1785 – este înfiinţată prima şcoală;
- în 1810 – biserica romano-catolică din Ştiuca a fost ridicată pe cheltuiala unui anume baron Bruckenthal;
- în 1815 – Regele Francisc I donează satul Zgribeşti prinţului Klemens von Metternich;
- în 1892 – la Zgribeşti funcţiona un cor bărbătesc;
- în 1924 – comuna Ştiuca avea 887 de locuitori;
- în 1970 – în Dragomireşti se aşază primele familii de ucraineni;
- în 1991 – în Ştiuca începe să se aşeze masiv populaţie de etnie ucrainiană;
- în anul 2002 comuna Ştiuca avea 1776 de locuitori, satul Dragomireşti (Dragomorfalva) – 1439 de locuitori, Oloşag („Kenezius de Oloşag“, „Satul românilor“) – 1437 locuitori și satul Zgribeşti (Zgribest) – 1584 de locuitori.
Fiecare localitate a comunei are istoria sa. Istoria comună a celor patru sate începe abia din anul 1968, ca urmare a unei reforme administrativ-teritoriale.
Satul Stiuca, a fost intemeiat de coloniști de origine germană între anii 1784 și 1787 cu denimirea de Ebendorf. Coloniștii germani au provenit din diverse regiuni, primii fiind originari din Luxemburg, urmați de cei din Wurtembeg, Bavaria și Austria. Mai târziu s-au stabilit și slovaci și germani proveniți din Boemia. Prin școală și biserică, prin căsătorii mixte, slovacii au fost asimilați cu timpul de populația germană. Domeniul Știuca-Salbagel a fost o perioadă proprietatea baronilor din casa Bruckental. În anul 1786, un număr de 60 de familii formate din 214 persoane, majoritatea originari din Luxemburg s-au așezat în localitatea Știuca. Din anul 1867, în timpul adminstrației maghiare, satul a fost numit Csukas. Iar din anul 1919 satul este numit Știuca.
Satul Dragomirești, este menționat pentru prima data în anul 1439 cu numele Dragomirestis și Dragomerfalva. Localitatea a fost locuită de români. În anii 1964 – 1966 localitatea a început să fie populată de ucraineni și, în prezent, populația actuală este majoritar de origine etnică ucraineană, provenind din Maramureș. Astfel, în anul 1969, din totalul de 511 locuitori, 107 erau români și 407 ucraineni. În acest sat există un monument istoric, biserica de lemn din secolul al XVIII-lea, acoperită cu sindrila care a fost adusă pe actualul amplasament în anul 1777 dintr-o altă localitate.
Satul Olosag, este atestat documentar din anul 1595, iar după alte izvoare rezultă că satul există din 1437, sub numele de Olahsag. Satul a fost locuit neintrerupt de români ortodocsi. În prezent, pe teritoriul satului locuiesc circa 52 de locuitori de etnie ucraineană, iar locuitori de etnie româna sunt 247. În localitatea Olosag există o biserică care datează din secolul al XVIII-lea și care este monument istoric. În parcul din centrul satului există o cruce votivă cu inscripții slavone care, de asemenea, este monument istoric. Populatia localității este de aproximativ 301 locuitori.
Satul Zgribești, este atestat documentar din anul 1584, în documente legate de un process al unui nemes local numit Ioan Zgriba. Satul a fost locuit neîntrerupt de români ortodocși care sunt într-un număr de 269, iar ucraineni sunt circa 29 de locuitori. Populația totală a localității Zgribești este în prezent de 298 de locuitori. În localitate există o biserică ortodoxa care functionează într-un interesant monument construit în anul 1848 de contele maghiar Erdody.
Monumente istorice: două biserici ortodoxe cu o vechime de peste 400 de ani, una în satul Oloşag, iar cealaltă construită din lemn având picturi originale în localitatea Dragomireşti.
Monumente ale eroilor și opere comemorative ridicate în memoria ostașilor romăni și stăini: monument situat în fața Școlii Gimnaziale din Știuca și monument situat în parcul din centrul localității Oloșag.
Anexa nr. 5 la statut
Componența și structura populației UAT Știuca, județul Timiș,
Conform datelor statistice:
· Populația rezidentă a comunei Știuca, județul Timiș, potrivit Direcţiei Judeţene de Statistică Timiș, conform rezultatelor provizorii ale Recensământului Populației și Locuințelor runda 2021 (la 1 decembrie 2021) era de 2160 de locuitori, în creștere cu 347 de locuitori față de anul 2011, când număra 1813 locuitori.
· Populația stabilă la 30 noiembrie 2020 număra în total 2.203 de persoane, din care:
- bărbați = 1.126 persoane
- femei = 1.077 persoane
· Numărul locuințelor la 30 noiembrie 2020, în total era de 814 de locuințe, din care:
- Sat. Știuca = 377 locuințe;
- Sat. Dragomirești = 119 locuințe;
- Sat. Oloșag = 191 locuințe;
- Sat. Zgribești = 127 locuințe.
Majoritatea locuitorilor comunei sunt ucraineni (62,82%), cu o minoritate de români (34,09%). De asemenea, locuiesc și maghiari, germani, alte naționalități. Pentru 1,65% din populație, apartenența etnică nu este cunoscută.
Din punct de vedere confesional, nu există o religie majoritară, locuitorii fiind ortodocși (48,26%), penticostali (26,64%), ortodocși de rit vechi (7,5%), baptiști (1,43%) și romano-catolici (1,1%). Pentru 2,15% din populație, nu este cunoscută apartenența confesională.
Anexa nr. 6.a la statut
Componența nominală, perioada/perioadele de exercitare a mandatelor aleșilor locali
de la nivelul UAT Știuca, județul TIMIȘ,
precum și apartenența politică a acestora, începând cu anul 1992
PRIMAR
a) mandatul 1992-1996
Nr. crt.
Nume și prenume
Data nașterii
Apartenența politică
Perioadă
0
1
2
3
4
1.
Benzar Gheorghe
25.04.1957
Partidul Republican
1992-1996
b) mandatul 1996-2000
Nr. crt.
Nume și prenume
Data nașterii
Apartenența politică
Perioadă
0
1
2
3
4
1.
Benzar Gheorghe
25.04.1957
Partidul Republican
1996-2000
c) mandatul 2000-2004
Nr. crt.
Nume și prenume
Data nașterii
Apartenența politică
Perioadă
0
1
2
3
4
1.
Benzar Gheorghe
25.04.1957
Partidul Republican
2000-2004
d) mandatul 2004-2008
Nr. crt.
Nume și prenume
Data nașterii
Apartenența politică
Perioadă
0
1
2
3
4
1.
Bejera Vasile
18.08.1966
PNL
2004-2008
e) mandatul 2008-2012
Nr. crt.
Nume și prenume
Data nașterii
Apartenența politică
Perioadă
0
1
2
3
4
1.
Bejera Vasile
18.08.1966
PNL
2008-2012
f) mandatul 2012-2016
Nr. crt.
Nume și prenume
Data nașterii
Apartenența politică
Perioadă
0
1
2
3
4
1.
Bejera Vasile
18.08.1966
PNL
2012-2016
g) mandatul 2016-2020
Nr. crt.
Nume și prenume
Data nașterii
Apartenența politică
Perioadă
0
1
2
3
4
1.
Bejera Vasile
18.08.1966
PNL
2016-2020
h) mandatul 2020-2024
Nr. crt.
Nume și prenume
Data nașterii
Apartenența politică
Perioadă
0
1
2
3
4
1.
Bejera Vasile
18.08.1966
PNL
2020-
Anexa nr. 6.b la statut
Componența nominală, perioada/perioadele de exercitare
ale mandatelor aleșilor locali
de la nivelul UAT Știuca, județul Timiș,
precum și apartenența politică a acestora, începând cu anul 1992
I. CONSILIERI LOCALI
a) mandatul 1992-1996
Nr.
crt.
Nume și prenume
Data nașterii
Apartenența politică
Perioadă
0
1
2
3
4
1.
Logoș Nechita
27.04.1938
UUR
1992-1996
2.
Kovaci Andrei
06.09.1955
PDAR
1992-1996
3.
Scopeț Dumitru
11.11.1954
Partidul Republican
1992-1996
4.
Ghera Ionel
21.10.1939
Partidul Republican
1992-1996
5.
Pârvulescu Ion
27.01.1927
Partidul Republican
1992-1996
6.
Benzar Nicolae
23.11.1961
Convenția Democratică
1992-1996
7.
Boc Nicolae
02.09.1957
Convenția Democratică
1992-1996
8.
Popovici Ioan
10.03.1955
Convenția Democratică
1992-1996
9.
Danciu Dimitrie
07.09.1924
Convenția Democratică
1992-1996
10.
Bejera Mihai
10.09.1949
Convenția Democratică
1992-1996
11.
Reiter Iacob
18.04.1965
Convenția Democratică
1992-1996
b) mandatul 1996-2000
Nr.
crt.
Nume și prenume
Data nașterii
Apartenența politică
Perioadă
0
1
2
3
4
1.
Bejera Vasile
18.08.1966
PDSR
1996-2000
2.
Benzar Nicolae
23.11.1961
PNL
1996-2000
3.
Cardoș Ioan
25.07.1946
PD
1996-2000
4.
Cornean Dimitrie
25.07.1949
PNL
1996-2000
5.
Ghera Ionel
21.10.1939
PDSR
1996-2000
6.
Marsavina Ioan
08.02.1935
PD
1996-2000
7.
Priala Vasile
02.08.1957
PDSR
1996-2000
8.
Rusnac Ștefan
27.09.1938
PDSR
1996-2000
9.
Scopeț Dumitru
11.11.1954
PDSR
1996-2000
10.
Smecicaș Ioan
11.05.1940
PDSR
1996-2000
11.
Zorlențan Ioan
27.06.1937
PDSR
1996-2000
c) mandatul 2000-2004
Nr.
crt.
Nume și prenume
Data nașterii
Apartenența politică
Perioadă
0
1
2
3
4
1.
Bejera Vasile
18.08.1966
PDSR
2000-2004
2.
Benzar Gheorghe
14.05.1956
PD
2000-2004
3.
Benzar Nicolae
23.11.1961
PNL
2000-2004
4.
Boc Nicolae
02.09.1957
PNL
2000-2004
5.
Cubin Ioan
05.04.1966
PDSR
2000-2004
6.
Ghera Ionel
21.10.1939
PDSR
2000-2004
7.
Priala Andrei
15.12.1959
UUR
2000-2004
8.
Priala Vasile
02.08.1957
PDSR
2000-2004
9.
Rusnac Ștefan
27.09.1938
PDSR
2000-2004
10.
Scopeț Dumitru
11.11.1954
PDSR
2000-2004
11.
Stanciu Ioan-Dorin
17.04.1965
PDSR
2000-2004
d) mandatul 2004-2008
Nr.
crt.
Nume și prenume
Data nașterii
Apartenența politică
Perioadă
0
1
2
3
4
1.
Benzar Gheorghe
14.05.1956
PSD
2004-2008
2.
Benzar Nicolae
23.11.1961
PNL
2004-2008
3.
Boc Nicolae
02.09.1957
PNL
2004-2008
4.
Cubin Ioan
05.04.1966
PSD
2004-2008
5.
Cucicea Fedor
14.02.1961
PNL
2004-2008
6.
Logos Gheorghe
23.08.1962
PD
2004-2008
7.
Miloș Jim-Tores
31.08.1970
PNL
2004-2008
8.
Pop Mihai
31.01.1965
PNL
2004-2008
9.
Priala Andrei
15.12.1959
UUR
2004-2008
10.
Priala Vasile
02.08.1957
PNL
2004-2008
11.
Rusnac Ștefan
27.09.1938
PSD
2004-2008
e) mandatul 2008-2012
Nr.
crt.
Nume și prenume
Data nașterii
Apartenența politică
Perioadă
0
1
2
3
4
1.
Benzar Nicolae
23.11.1961
PNL
2008-2012
2.
Boc Ioan
29.04.1961
PD
2008-2012
3.
Boc Nicolae
02.09.1957
PNL
2008-2012
4.
Bușu Vasile
16.05.1956
Partidul Conservator
2008-2012
5.
Cubin Ioan
05.04.1966
PSD
2008-2012
6.
Laver Pavel
03.01.1963
PNL
2008-2012
7.
Logoș Gheorghe
23.08.1962
PD
2008-2012
8.
Miloș Jim-Tores
31.08.1970
PNL
2008-2012
9.
Pop Mihai
31.01.1965
PNL
2008-2012
10.
Priala Andrei
15.12.1959
UUR
2008-2012
11.
Stanciu Ioan-Dorin
17.04.1965
PSD
2008-2012
f) mandatul 2012-2016
Nr.
crt.
Nume și prenume
Data nașterii
Apartenența politică
Perioadă
0
1
2
3
4
1.
Bejera Ștefan
29.04.1976
PD
2012-2016
2.
Benzar Nicolae
23.11.1961
PNL
2012-2016
3.
Bilan Vasile
29.09.1974
PD
2012-2016
4.
Boc Ioan
29.04.1961
Independent
2012-2016
5.
Brașoveanu Ionuț
30.05.1979
PD
2012-2016
6.
Hrezdac Gheorghe
07.08.1978
PD
2012-2016
7.
Laver Pavel
03.01.1963
PNL
2012-2016
8.
Laver Sorin
25.09.1976
PSD
2012-2016
9.
Miloș Jim-Tores
31.08.1970
PNL
2012-2016
10.
Pop Mihai
31.01.1965
PNL
2012-2016
11.
Priala Andrei
15.12.1959
UUR
2012-2016
g) mandatul 2016-2020
Nr.
crt.
Nume și prenume
Data nașterii
Apartenența politică
Perioadă
0
1
2
3
4
1.
Bejera Ștefan
29.04.1976
PMP
2016-2020
2.
Benzar Gheorghe
25.04.1957
PMP
2016-2020
3.
Benzar Gheorghe jr
19.03.1985
PMP
2016-2020
4.
Benzar Nicolae
23.11.1961
PNL
2016-2020
5.
Boc Nicolae-Virgil
10.07.1984
PNL
2016-2020
6.
Corjuc Vasile
03.06.1967
PSD
2016-2020
7.
Brașoveanu Ionuț
30.05.1979
PMP
2016-2020
8.
Dzițak Mihai
29.08.1973
PNL
2016-2020
9.
Laver Pavel
03.01.1963
PNL
2016-2020
10.
Stanciu Ioan Dorin
17.04.1965
PSD
2016-2020
11.
Roșca Ovidiu-Francisc
12.11.1977
PNL
2016-2020
h) mandatul 2020-2024
Nr.
crt.
Nume și prenume
Data nașterii
Apartenența politică
Perioadă
0
1
2
3
4
1.
Arghirescu Remus-Ioan
21.11.1983
PNL
2020-
2.
Benzar Nicolae
23.11.1961
PNL
2020-
3.
Benzar Gheorghe
19.03.1985
PMP
2020-
4.
Bohar Andrei
25.01.1987
PSD
2020-
5.
Brașoveanu Ionuț
30.05.1979
PMP
2020-
6.
Cubin Ioan
05.04.1966
Partidul Verzilor
2020-
7.
Drăgoi Adrian-Petru
28.12.1977
PSD
2020-
8.
Țudic Fănuț
31.01.1983
PNL
2020-
9.
Laver Sorin
25.09.1976
UUR
2020-
10.
Munteanu Iosif-Constantin
09.12.1976
PNL
2020-
11.
Pop Mihai
31.01.1965
PNL
2020-
II. VICEPRIMARI
a) mandatul 1992-1996
Nr. crt.
Nume și prenume
Data nașterii
Apartenența politică
Perioadă
0
1
2
3
4
1.
Kovaci Andrei
06.09.1955
PDAR
1992-1996
b) mandatul 1996-2000
Nr. crt.
Nume și prenume
Data nașterii
Apartenența politică
Perioadă
0
1
2
3
4
1.
Boc Ioan
29.04.1961
PD
1996-2000
c) mandatul 2000-2004
Nr. crt.
Nume și prenume
Data nașterii
Apartenența politică
Perioadă
0
1
2
3
4
1.
Bejerea Vasile
18.08.1966
PNL
2000-2003
2
Cubin Ioan
05.04.1966
PSD
2003-2004
d) mandatul 2004-2008
Nr. crt.
Nume și prenume
Data nașterii
Apartenența politică
Perioadă
0
1
2
3
4
1.
Boc Ioan
29.04.1961
PD
2004-2008
e) mandatul 2008-2012
Nr. crt.
Nume și prenume
Data nașterii
Apartenența politică
Perioadă
0
1
2
3
4
1.
Boc Ioan
29.04.1961
PD
2008-2012
f) mandatul 2012-2016
Nr. crt.
Nume și prenume
Data nașterii
Apartenența politică
Perioadă
0
1
2
3
4
1.
Boc Ioan
29.04.1961
PD
2012-2016
g) mandatul 2016-2020
Nr. crt.
Nume și prenume
Data nașterii
Apartenența politică
Perioadă
0
1
2
3
4
1.
Boc Nicolae-Virgil
10.07.1984
PNL
2016-2020
h) mandatul 2020-2024
Nr. crt.
Nume și prenume
Data nașterii
Apartenența politică
Perioadă
0
1
2
3
4
1.
Bohar Andrei
25.01.1987
PSD
2020-
Anexa nr. 7 la statut
Procedura
privind acordarea titlului de
„Cetățean de onoare al Comunei Știuca, județul Timiș “,
respectiv a
„Certificatului de Fiu/Fiică al/a Comunei Știuca, județul Timiș “
Articolul 1
Titlul de „Cetățean de onoare al Comunei Știuca, județul Timiș“, denumit în continuare Titlu reprezintă cea mai înaltă distincție acordată de către Consiliul Local al Comunei Știuca, județul Timiș.
Articolul 2
Certificatul de „Fiu/fiică al/a Comunei Știuca, județul Timiș“, denumit în continuare Certificat reprezintă distincția acordată de către Consiliul Local al Comunei Știuca, județul Timiș persoanelor născute în UAT Știuca, județul Timiș, la împlinirea vârstei de 18 ani.
Articolul 3
Titlul și Certificatul se pot acorda la inițiativa:
a) primarului;
b) consilierilor locali;
c) unui număr de cel puțin 5% din numărul total al locuitorilor cu drept de vot înscriși în Registrul electoral cu domiciliul sau reședința în unitatea administrativ-teritorială respectivă.
Articolul 4
Acordarea Titlului și a Certificatului nu este condiționată de cetățenie, naționalitate, vârstă, domiciliu, sex, religie, apartenență politică.
Articolul 5
Titlul și Certificatul au următoarele caracteristici:
a) sunt personale;
b) sunt netransmisibile;
c) reprezintă un drept al titularului;
d) au valabilitate nedeterminată.
Articolul 6
Sunt îndreptățite să fie propuse pentru acordarea Titlului categoriile de persoane sau personalități care se găsesc în una din următoarele situații:
a) personalități cu recunoaștere locală, națională sau internațională care și-au pus amprenta asupra dezvoltării județului/comunei și a imaginii acestora;
b) personalități care, prin realizările lor deosebite, au făcut cunoscut numele Comunei Știuca, județul Timiș, în țară și străinătate;
c) persoane care, prin acțiunile lor, au preîntâmpinat producerea de evenimente deosebit de grave sau prin sacrificiul suprem au salvat viețile concetățenilor lor în UAT Știuca, județul Timiș;
d) persoane care, prin acțiunile lor dezinteresate (donații, acțiuni umanitare etc.), au produs o îmbunătățire simțitoare a condițiilor de viață a locuitorilor Comunei Știuca, județul Timiș;
e) foști deținuți politici sau veterani de război care prin activitatea lor ulterioară au un aport la realizarea unei imagini pozitive a Comunei Știuca, județul Timiș în lume;
f) sportivi din UAT Știuca, județul Timiș care au obținut rezultate deosebite în competiții sportive internaționale;
g) alte situații stabilite prin regulamentul de organizare și funcționare al consiliului local.
Articolul 7
Nu pot deține Titlul persoanele care se găsesc în una din următoarele situații:
a) condamnate prin hotărâre judecătorească definitivă pentru infracțiuni contra statului, crime împotriva umanității, fapte penale;
b) care au dosare pe rol, în cauze care ar leza imaginea Titlului; propunerea se va face după clarificarea situației juridice.
Articolul 8
(1) Persoanele prevăzute la art. 3 solicită acordarea Titlului sau a Certificatului prin depunerea unui dosar la unitatea administrativ-teritorială respectivă.
(2) Dosarul prevăzut la alin. (1) cu privire la acordarea Titlului cuprinde cel puțin următoarele înscrisuri:
a) actul de identitate (copie vizată în conformitate cu originalul);
b) curriculum vitae (în original);
c) certificat de cazier judiciar (în original);
d) actul de deces al celui propus, după caz (copie vizată în conformitate cu originalul).
(3) Dosarul prevăzut la alin. (1) cu privire la acordarea Certificatului cuprinde cel puțin următoarele înscrisuri:
a) actul de identitate (copie vizată în conformitate cu originalul);
b) curriculum vitae (în original).
(4) Persoanele prevăzute la art. 3, după înregistrarea dosarului, depun la secretarul general al unității administrativ-teritoriale proiectul de hotărâre de consiliu însoțit de referatul de aprobare și dosarul prevăzut la alin. (2) sau (3).
(5) Proiectul de hotărâre prevăzut la alin. (4) este înscris pe ordinea de zi a ședințelor consiliului dacă sunt îndeplinite prevederile art. 136 alin. (8) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare.
(6) Proiectul de hotărâre prevăzut la alin. (4) este dezbătut în ședință ordinară sau extraordinară.
(7) Hotărârea privind acordarea Titlului sau a Certificatului, după caz, se adoptă cu majoritatea absolută a consilierilor consiliului local.
(8) Propunerile respinse nu pot fi reintroduse în dezbatere pe perioada mandatului în curs.
(9) Decernarea Titlului se face de către primarul Comunei Știuca, județul Timiș în cadrul ședințelor ordinare sau extraordinare ale Consiliului Local a Comunei Știuca, județul Timiș.
(10) Acordarea Certificatului se face de către primarul Comunei Știuca, județul Timiș în cadrul unei festivități care se organizează de către primar.
Articolul 9
Înmânarea Titlului se realizează după cum urmează:
a) președintele de ședință anunță festivitatea ce urmează să se desfășoare;
b) primarul Comunei Știuca, județul Timiș prezintă referatul de aprobare care a stat la baza propunerii Hotărârii Consiliului Local;
c) primarul Comunei Știuca, județul Timiș înmânează diploma de „Cetățean de onoare al Comunei Știuca, județul Timiș “ persoanei laureate sau persoanei care o reprezintă;
d) ia cuvântul persoana laureată sau reprezentantul acesteia;
e) pot să ia cuvântul și alte persoane prezente care doresc să sublinieze pe scurt meritele laureatului;
f) laureatul sau, după caz, persoana care îl reprezintă este invitat/ă să scrie câteva rânduri în Cartea de onoare a Comunei Știuca, județul Timiș.
Articolul 10
Deținătorii în viață ai Titlului dobândesc următoarele drepturi specifice:
a) dreptul de a lua cuvântul în ședințele Consiliului Local al Comunei Știuca, județul Timiș la dezbaterea materialelor care privesc întreaga comunitate;
b) dreptul de a participa la toate manifestările desfășurate sub patronajul Consiliului Local al Comunei Știuca, județul Timiș sau în care acesta este coorganizator;
c) dreptul de a călători gratuit pe toate mijloacele de transport în comun din UAT Știuca, județul Timiș ;
d) dreptul de a participa gratuit la toate manifestările cultural-sportive organizate de instituțiile aflate în subordinea consiliului local;
e) alte drepturi stabilite prin regulamentul de organizare și funcționare al Consiliului Local al Comunei Știuca, județul Timiș.
Articolul 11
Drepturile prevăzute la art. 6 încetează în următoarele situații:
a) decesul titularului;
b) retragerea Titlului.
Articolul 12
Titlul se retrage în următoarele situații:
a) atunci când ulterior decernării apar incompatibilitățile prevăzute la art. 7 lit. a);
b) atunci când persoana laureată produce prejudicii de imagine sau de altă natură Comunei Știuca, județul Timiș, locuitorilor săi sau țării.
Articolul 13
Retragerea Titlului se face de către Consiliul Local al Comunei Știuca, județul Timiș, după următoarea metodologie:
a) este sesizat Consiliul Local al Comunei Știuca, județul Timiș de către persoanele menționate la art. 3;
b) dezbaterea cazului se va face în cadrul comisiilor consiliului local;
c) retragerea Titlului se va face prin hotărâre a consiliului local, adoptată cu majoritate absolută, cu aplicarea prevederilor art. 8 pentru dezbaterea candidaturii;
d) la ședința consiliului va fi invitat deținătorul Titlului, iar dacă va fi prezent i se va acorda cuvântul, la solicitarea sa.
Articolul 14
Cetățenii de onoare au datoria de a promova imaginea Comunei Știuca, județul Timiș.
Articolul 15
Fiecare Cetățean de onoare va planta un copac pe care va fi aplicată o plăcuță cu numele acestuia.
Articolul 16
Informațiile publice referitoare la „cetățenii de onoare“ vor fi publicate și în format electronic pe pagina de internet a unității administrativ-teritoriale.
Articolul 17
Legitimarea cetățenilor de onoare sa va face în baza unui înscris denumit brevet, semnat de către primarul Comunei Știuca, județul Timiș.
Anexa nr. 8.a la statut
Rețeaua de transport rutieră - denumirea și lungimea drumurilor de interes național, respectiv: autostrăzi, drumuri expres, drumuri internaționale «E», drumuri naționale principale, drumuri naționale secundare, drumuri de interes județean, drumuri de interes local respectiv drumuri comunale, drumuri vicinale, străzi și poduri noi, după caz, care se află pe raza teritorială a comunei
Teritoriul comunei Știuca este străbătut de drumurile județene DJ 584, DJ 584A și drumurile comunale DC 129, DC 133, DC 137 și DC 279.
Distanțele între satele comunei variază între 4-5 km față de centrul de comună.
Comuna Știuca se afla la o distanţă de 71 km de municipiul Timişoara, reşedinţa de judeţ şi la o distanţă de 14,1 km de municipiul Lugoj, orașul cel mai apropiat, dar și important centru economic, social şi cultural al judeţului Timiş.
A. Drumuri de interes național
---
B. Drumuri de interes județean
DJ 584, DJ584A
C. Drumuri de interes local
Drumurile comunale care traversează teritoriul comunei Știuca sunt: DC 129, DC 133, DC 137 și DC 279. De asemenea, comuna este traversată și de alte drumuri comunale secundare, drumuri locale, sătești și de exploatare forestieră. Toate străzile din comună sunt asfaltate.
Anexa 8.b la statut
Rețeaua de căi ferate - denumirea și lungimea liniilor de cale ferată convenționale, liniilor de cale ferată de interes local, care se regăsesc pe raza teritorială a comunei.
UAT Știuca, județul Timiș nu dispune de rețea de cale ferată, până la cea mai apropiată stație de cale ferată fiind la o distanță de 6,1 km.
Anexa nr. 8.c la statut
Rețeaua de căi navigabile interioare și porturi - denumirea și lungimea căilor navigabile; punctelor de traversare cu bacul și de acostare pentru nave de pasageri; punctelor de trafic RO-RO noi; porturilor sau porturilor turistice și debarcaderelor pentru nave de pasageri, care se regăsesc pe raza teritorială a comunei.
UAT Știuca, județul Timiș nu dispune de rețea de căi navigabile interioare și porturi.
Anexa nr. 8.d la statut
Rețeaua de aeroporturi - denumirea aeroporturilor existente care se regăsesc pe raza teritorială a comunei.
UAT Știuca, județul Timiș nu dispune de rețea de aeroporturi.
Anexa nr. 8.e la statut
Rețeaua de transport combinat - denumirea terminalelor de transport combinat existente.
UAT Știuca, județul Timiș nu dispune de rețea de transport combinat.
Anexa nr. 9 la statut
Principalele instituții din domeniul educației, cercetării, culturii, sănătății, asistenței sociale, presei, radioului, televiziunii și altele asemenea.
I. Instituții din domeniul educației și cercetării.
În comuna Stiuca, județul Timiș funcţionează o unitate de învțământ preuniversitar cu personalitate juridică de stat – Școala Gimnazială Știuca, care are arondate 3 unități școlare: Școala primară din Dragomirești și 2 grădiniţe cu program normal: una în localitatea Știuca și alta în localitatea Dragomirești.
II. Instituții din domeniul culturii
- Cămine culturale în localitățile: Ştiuca, Dragomireşti, Oloşag şi Zgribeşti;
- Bibliotecă comunală: Ştiuca.
III. Instituții din domeniul sănătății
Pe raza teritorială a comunei activează: dispensarul uman la centrul de comună şi 2 puncte sanitare, în localitățile Dragomirești și Zgribești, acestea fiind deservite de 1 medic. De asemenea, există în comună un dispensar veterinar, deservit de un medic şi 1 tehnician veterinar. Comuna dispune de o Farmacie umană în reședința de comună Știuca.
IV. Instituții din domeniul asistenței sociale
(1) Compartimentul de asistență socială al aparatului de specialitate al Primarului Comunei Știuca, județul Timiș asigură soluționarea cererilor de acordare a ajutoarelor sociale, îndrumă cetățenii cu privire la actele necesare și verifică documentația depusă; urmăreste periodic respectarea condițiilor legale pentru acordarea ajutoarelor sociale, asigură efectuarea anchetelor sociale și a referatelor sociale dispuse de Primarul Comunei, primește și verifică întrunirea condițiilor legale de către cererile de ajutor de urgență, eliberează adeverințe necesare beneficiarilor de ajutor social; întocmește dosare pentru plata alocației de stat pentru copiii cu vârste cuprinse între 0-18 ani, primește și soluționează cererile privind acordarea indemnizației de naștere; întocmește dosare pentru acordarea ajutorului pentru încălzirea locuinței cu energie termică fumizată în sistem centralizat și gaze naturale, execută atribuții din domeniul autorității tutelare, întocmind anchete psihosociale, etc.
(2) Prin HCL, nr. 11 din 30 ianuarie 2023, a fost aprobat Planul de lucrări de interes local în anul 2023 pentru repartizarea orelor de muncă beneficiarilor de ajutor social, care conține denumirea lucrărilor și locurile de desfășurare a activităților.
(3) În ceea ce priveşte situatia socială, comuna Știuca are: șomeri - 5; cu ajutor social – 13; copii institualizați - 2; familii cu mulți copii – 5; pensionari – 421, persoane cu handicap și dizabilități – 55 de persoane.
(4) Asistenți personali, inclusiv al persoanelor cu handicap (grav) și accentuat sunt în număr de 23 de persoane.
V. Instituții din domeniul presei, radioului, televiziunii și altele asemenea
Nu sunt constituite
VI. Instituții în domeniul tineretului și sportului
Baze sportive şi de agrement:
- Sală de educație fizică și sport în localitatea Ştiuca;
- Terenuri de minifotbal cu gazon sintetic şi nocturnă în localitățile Știuca și Dragomirești;
- Terenuri de minifotbal cu gazon natural în localitățile Oloșag și Zgribești.
Prin Hotărârea Consiliului local Știuca, nr. 29 din 10 mai 2022 cu privire la aprobarea participării din cadrul Planului național de redresare și reziliență în cadrul apelului de proiecte ,,COMPONENTA 10 - Fondul Local în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR),, a fost aprobat proiectul: „Piste pentru biciclete în comuna Știuca, județ Timiș”.
VII. Alte instituții
1. Oficiu Poștal
2. Postul de Poliție Comunală Știuca
Anexa nr. 10 la statut
Principalele funcțiuni economice, capacități de producție diversificate
din sectorul secundar și terțiar, precum și din agricultură
Preocuparea pentru dezvoltarea comunei, pentru realizarea obiectivelor economice şi sociale este grija zinică a conducerii primăriei şi a membrilor consiliului local Știuca. Conducerea comunei Stiuca, Consiliul Local, au propus mai multe măsuri de regenerare socio–economică și modernizare a comunei, necesare pentru perioada următoare de timp.
Din punct de vedere economic, comuna prezintă o situație care reflectă statutul său în cadrul judeţului. Profilul economic general al comunei este actualmente cel agricol şi forestier, bazat pe resursele naturale - terenuri arabile, fâneţe şi fond forestier. Trebuie menționat, că terenurile agricole ocupă 84% din suprafața totală, astfel reprezentând cea mai importantă rezervă naturală de pe teritoriul comunei.
Potențialul agricol pe care îl are comuna Știuca este remarcabil, datorită suprafețelor agricole întinse şi solurilor de bună calitate. Se prognozează ca în viitor sectorul agricol să devină una dintre cele mai atractive domenii de dezvoltare economică a comunei pentru investitorii autohtoni şi străini. Solul de pe raza comunei oferă condiții favorabile pentru cultura plantelor agricole, în principal a cerealelor și a plantelor tehnice și furajere, iar existența zonelor de deal, favorizează pomicultura și viticultura pe raza teritorială a comunei. Totodată, și vegetația forestieră are o pondere relevantă în activitatea economică a comunei Știuca.
Principalele activități economice ale locuitorilor comunei şi, totodată şi principalele surse de venit, sunt agricultura, comerțul, construcțiile, precum și alte activități economice secundare.
Conform situației de la nivelul anului 2020, ocuparea populației active conform statutului economic-social, arată astfel:
- Salariaţi - 322 persoane;
- Întreprinzători - 72 persoane;
- Lucrători în agricultură - 193 persoane;
Agricultura
Din cele mai vechi timpuri locuitorii zonei se ocupau cu agricultura, iar ramurile agricole importante erau și sunt: culturile mari de câmp şi creșterea animalelor. Astfel, se cultivă cereale - în principal, culturi de grâu, porumb, orz, ovăz şi floarea-soarelui - plante tehnice plantații de afin, mur (arbuști) și pomi fructiferi.
Producţia de legume în microferme individuale este o activitate economică de tradiție, în special în localitățile comunei Știuca, un număr însemnat de gospodării dezvoltând solarii pentru răsaduri şi cultivarea legumelor. Cele mai cultivate dintre legume sunt varza, morcovii, pătrunjelul, păstârnacul, roșiile, ardeii, vinetele, etc., acestea fiind comercializate în piețele din vecinătatea comunei: Lugoj, Caransebeș și Timişoara.
Creșterea animalelor constituie, de asemenea, o ramură importantă, de tradiție, a agriculturii din comuna Știuca, în ultimii ani înregistrându-se o creştere semnificativă a numărului de animale în sectorul privat. Astfel, în comună se cresc cornute mari, cabaline, ovine și porcine. Un domeniu important de activitate sunt și fermele apicole, care în ultima perioadă sunt tot mai solicitate pe piaţa de profil.
Economia
IMM-urile sunt motoarele dezvoltării economiei locale, asigurând venituri, produse și servicii pentru localnici. Cu cât numărul de firme din comună este mai mare, cu atât este mai puternică comunitatea din punct de vedere economic.
În comuna Știuca sunt înregistrați 88 de agenți economici, din care 81 de companii sunt în funcțiune, 3 agenți economici sunt cu statut de ”întrerupere temporară de activitate”, 2 agenți economici sunt în proces de dizolvare, și 2 agenți economici sunt în faliment (sub incidenţa Legii nr. 85/2014).
Conform adresei Prefectului județului Timiș, nr. 1087/31.01.2023, pentru o gestionare mai eficientă a deșeurilor și pentru creșterea gradului de reciclare a deșeurilor, la nivel național se implementează Sistemul de Garanție-Returnare (SGR). RetuRO Sistem Garanție Returnare S.A. este compania deținătoare a licenței de operare a Sistemului de Garanție-Returnare (SGR), unic la nivel național. Compania a anunțat comercianții și producătorii/importatorii de băuturi despre înregistrarea obligatorie pe platforma din sistemul informatic SGR – https://returosgr.ro/. Conducerea primăriei, la rândul său, a asigurat sprijinul pentru diseminarea (afișare la avizier, postare pe site și pe paginile de socializare) informațiilor privind înregistrarea producătorilor/importatorilor și a comercianților în SGR către toți agenții economici de pe raza unității administrativ teritoriale, care produc/importă sau comercializează produse care fac obiectul SGR.
Turismul contribuie și el la dezvoltarea comunei. Astfel, datorită resurselor existente în zonă, turismul reprezintă un sector care poate asigura dezvoltarea localității în viitor. Localitatea Știuca este inedită din punct de vedere arhitectural, deoarece păstrează bogăția fațadelor baroce, a cerdacelor cu arcade și a conacelor în stil empire clasicist. Două dintre obiectivele turistice din zonă sunt: Biserica de lemn din satul Dragomirești – construită din bârne de stejar – și biserica din satul Oloșag care este monument istoric.
Anexa nr. 11 la statut
Inventarul bunurilor aflate în patrimoniul UAT Știuca
(1) Inventarul bunurilor care constituie domeniul public și, respectiv, domeniul privat al comunei se realizează conform prevederilor art. 289 și 357 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare.
(2) Inventarul bunurilor imobile din domeniul public al UAT Știuca, județul Timiș, este întocmit și atestat prin Hotărârea Guvernului, nr. 977/05.09.2002 privind atestarea domeniului public al judeţului Timiș, precum şi al municipiilor, oraşelor şi comunelor din judeţul Timiș, cu modificările şi completările ulterioare, Anexa 74.
(3) Proprietatea publică a comunei Știuca este formată din:
· drumuri comunale, vicinale, străzi, poduri și podețe;
· piețe publice și comerciale, târguri, oboare și parcuri publice, precum și zonele de agrement;
· terenuri și clădiri în care își desfașoară activitatea consiliul local și primăria, precum și instituții publice de interes local, cum sunt: biblioteci, dispensare și altele asemenea;
· monumente istorice;
· bogății de orice natură ale subsolului, în stare de zăcământ;
· terenuri cu destinație forestieră;
· cimitire comunale, alte bunuri de utilitate publică, aflate în proprietatea Comunei Știuca;
· unități de învățământ de stat care pot deține în administrare bunuri proprietate publică, cele de învățământ particular au drept fundament proprietatea privată, iar cele de învățământ confesional aparțin, în funcție de entitatea care le-a înființat, uneia dintre cele două forme de proprietate (conform art. 112 din Legea 1/2011 privind educația națională).
Anexa nr. 12 la statut
Principalele entități privind societatea civilă,
respectiv partidele politice, sindicatele, cultele,
instituțiile de utilitate publică, precum și celelalte organizații nonguvernamentale,
care au sediul sau punctul
declarat că funcționează la nivelul unității administrativ-teritoriale
I. Principalele organizații neguvernamentale
· ASOCIAŢIA ,,EPIPHANY-Asociaţia„ ESE - EUROPEAN SUPPORT FOR EDUCATION este o organizaţie non profit, neguvernamentală, democratică, independentă, şi apolitică, având ca scop crearea unui cadru adecvat pentru dezvoltarea şi implementarea de măsuri şi acţiuni ce vizează dezvoltarea resurselor umane.
· ASOCIAŢIA DE PROPRIETARI GAVOJDIA -ŞTIUCA - desfăşurarea de activităţi pentru educarea populaţiei în vederea practicării unui turism civilizat şi ecologic, promovarea dezvoltării rurale şi asocierea proprietarilor pe terenuri în vederea constituirii a minimum 51% din suprafaţa fondului de vânătoare Gavojdia din Judeţul Timiş, în vederea alegerii şi propunerii gestionarului pentru atribuirea directă conform Legii nr. 407/2006 şi a Ordinului Ministerului Mediului şi Pădurilor nr. 1221/2010, în favoarea gestionarului A.V. Ştiuca- Zgribeşti.
· ASOCIAŢIA DE VÂNĂTOARE ŞTIUCA- ZGRIBEŞTI - crearea condiţiilor de petrecere plăcută a timpului liber al membrilor săi, asigurarea desfăşurării activităţii sportive de vânătoare şi pescuit, ca şi cele de agrement specifice, administrarea fondurilor pentru desfăşurarea activităţilor de vânătoare şi pescuit sportiv prin populare şi ocrotire a vânatului şi peştelui, asigurarea unui cadru organizat şi instituţionalizat pentru activităţile sportive specifice, concursuri şi competiţii, cu respectarea normelor legale naţionale şi internaţionale, apărarea drepturilor membrilor săi în raport cu alte entităţi.
· ASOCIAŢIA SPORTIVĂ VIITORUL ŞTIUCA - scopul acesteia îl constituie organizarea şi administrarea activităţii sportive (fotbalistice), promovarea fotbalului şi practicarea educaţiei fizice şi sportului-fotbal, în toate formele sale, de către jucători, indiferent de statutul lor (amator sau profesionist), precum şi participarea la activităţi şi competiţii sportive, la toate categoriile de vârstă (copii, juniori şi seniori).
· ASOCIATIA SPERANTA STIUCA- INFIINTARE DE BISERICI BAPTISTE - în lichidare
II. Principalele partide politice
· Partidul Național Liberal - PNL,
· Partidul Social-Democrat - PSD,
· Partidul Mișcarea Populară - PMP,
· Partidul Uninea Ucrainenilor din România,
· Partidul Verde.
III. Principalele organizații sindicale sau asociații profesionale
Asociația Crescătorilor de Bovine din comuna Știuca - Văcuța Bănățeană din localitatea Oloșag – există, dar nu își desfășoară activitatea.
IV. Cultele religioase
Pe raza comunei Știuca funcționează 9 unități de cult religios.
- Biserica ortodoxă română – Oloșag (anul 1730-1731), monument istoric;
- Biserica ortodoxă română – Dragomirești (1777), biserica din lemn – monument istoric;
- Biserica ortodoxă română – Zgribești (1848);
- Biserica ortodoxa de rit vechi, (ucrainean) - Știuca (anul 2000);
- Biserica ortodoxa de rit vechi, (ucrainean) - Dragomirești (anul 2002);
- Biserica romano-catolică din Știuca (1810-1811);
- Biserica Penticostala Știuca (anul 1995);
- Biserica Penticostala Dragomirești (anul 2015);
- Biserica Penticostala Zgribești (anul 2012);
Anexa nr. 13 la statut
Lista cu denumirea înfrățirilor, cooperărilor sau asocierilor
încheiate de UAT Știuca, județul Timiș
(1) Comuna Știuca, judeţul Timiș, România nu este înfrățită cu alte localități din țară sau de peste hotare.
(2) Comuna Știuca este membră în:
· Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară Deşeuri Timiș (ADID Timiș);
· Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Apă-Canal Timiș;
· Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Distribuție Gaz Timiș Est;
· Asociația Grupul de Acțiune Locală Caraș –Timiș;
· Asociaţia de dezvoltare intercomunitară ECO-GNSC a serviciului public de salubrizare a comunelor Găvojdia, Nădrag, Știuca și Criciova
· Asociaţia de dezvoltare intercomunitară Lunca Timișului
· ACOR.
Anexa nr. 14 la statut
Programele, proiectele sau activitățile,
după caz,
a căror finanțare se asigură din bugetul local,
prin care se promovează/consolidează elemente de identitate locală de natură
culturală, istorică, obiceiuri și/sau tradiții
Nr. crt.
Denumirea programului, proiectului sau activității, după caz
Descrierea elementelor de identitate locală de natură culturală, istorică, obiceiurilor și/sau tradițiilor care se promovează/consolidează
Perioada în care se realizează
0
1
2
3
1.
Zilele comunei Știuca
Sunt organizate baluri de stradă, concerte, manifestări tradiționale (dans și muzică populară).
Anual
2.
Evenimente cultural – religioase.
- Ruga și hramul bisericii ortodoxe din localitatea Știuca sărbătorit - în data de 2 august;
- Ruga și hramul bisericii ortodoxe din localitatea Oloșag sărbătorit - în data de 15 august;
- Ruga și hramul bisericii ortodoxe din localitatea Zgribești sărbătorit - în data de 29 septembrie
Anual
3.
Zilele toamnei
Eveniment organizat cu program artistic
Anual, în luna septembrie